Monday, December 30, 2013

دسامبر ماه پرخطر برای نوکیشان مسیحی در ایران !



دسامبر ماه پرخطر برای نوکیشان مسیحی در ایران !

مسیحیان ایران در حالی کریسمس زادروز عیسی مسیح را جشن می‌گیرند که نوکیشان مسیحی و مسیحیان مرتبط با آن‌ها به دلیل تهدید‌های نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نمی‌توانند در کلیسا‌ها حضور پیدا کنند و ناچار‌ند در منازل خود به شکل مخفیانه کریسمس را جشن بگیرند.

ماه دسامبر برای مسیحیان سراسر دنیا یاد آور یک رویداد بزرگ است ، در ایام کریسمس زاد روز تولد عیسی مسیح همه ساله بویژه مسیحیان در سراسر دنیا خود را آماده می کنند تا این روز فرخنده را در کلیساها با دیگر ایمانداران به جشن و شادی و شکرگزاری بپردازند، اما این ایام برای مسیحیان بویژه نوکیشان مسیحی در ایران در سایه تهدیدات دستگاهای امنیتی جمهوری اسلامی رنگ و معنای دیگری دارد ، با آغاز کریسمس رادیو زمانه طی گزارشی در این باره در خصوص نوکیشان مسیحی آورده است ؛ " نوکیش" مسیحی ترکیبی است که وجود آن به دلیل حساسیت امنیتی جمهوری اسلامی به گرویدن مسلمانان به مسیحیت حائز وجه‌ای متفاوت از مسیحی بودن به شکل آباء و اجدادی آن شده است. بنا به احکام اسلام شیعه، کسی که مسلمان‌زاده است حق تغییر دین ندارد و در صورت این کار مرتکب ارتداد شده و تکفیر او واجب است. فردی که از پدر و مادر مسلمان‌ زاده‌شده و از دین خارج شود، حکم او اعدام است. در چنین ساختاری واژه نوکیش، برای توضیح هویت و موقعیت افرادی است که با دانستن این خطرات از دین اسلام به انتخاب خود خارج شده و دین دیگری را برگزیده‌اند.

- ماه دسامبر و دستگیری نوکیشان مسیحی

ماه دسامبر اگرچه ماه جشن و شادی مسیحیان در ایران است، اما ماهی است پر خطر برای نوکیشان مسیحی.

در آستانه جشن‌های میلاد مسیح، ماموران وزارت اطلاعات کرج به طور همزمان به منزل بهنام ایرانی از دگر اندیشان مذهبی (غیر تثلیثی) و امین خاکی و رضا ربانی حمله کردند و کامپیو‌تر‌ها، انجیل‌ها و دست‌نوشته‌های مرتبط با مسیحیت این افراد را نیز با خود بردند. دادگاه انقلاب اسلامی کشیش ورویر آوانسیان از ارامنه ایران را به دلیل رابطه با نوکیشان مسیحی به سه سال و شش ماه زندان محکوم کرد. دادگاه اتهامات وی را «اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» بیان کرد. همچنین در این ماه، رسول‌عبداللهی٬ مسیحی نوکیشی که به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ مسحیت» به سه سال زندان محکوم شده بود٬ به زندان اوین منتقل شد؛ دانشجویی که در خارج از ایران مسیحی شده بود، به صورت غیابی به دادگاه احضار شد و سعید عابدینی کشیش ایرانی-آمریکایی که نوکیش مسیحی است در بند می باشد همچنین تعدادی دیگر از نوکیشان مسیحی نیز از سالهای گذشته که بدلیل ایمان به مسیحیت به حبس و زندان محکوم شده اند در زندان اوین و در دیگر زندانهای شهرهای ایران همچنان در حبس بسر می برند.

- تدارک کریسمس در ایام عزا

گفتنی است امسال با وجود اینکه تدارک کریسمس برای جشن تولد عیسی مسیح با ایام اربعین حسینی (چهل روز بعد از عاشورا) همزمان شده، اما فروشگاه‌های شهر تهران پر از چراغانی، هدایا، نماد‌ها و درختان کریسمس است. به نقل از یک روزنامه نگار مسائل اجتماعی در تهران وی می گوید؛ بر خلاف سال‌های گذشته که به کسبه دستور داده شده بود که از نمایش ابزار جشن کریسمس (نوئل) در حاشیه خیابان‌ها و مراکز خرید جلوگیری شود، امسال چنین محدودیتی وجود ندارد و فروشندگان این محصولات اجناسشان را همه‌جا عرضه می کنند و بازار گرمی هم دارند. جعفری اضافه می کند که همین امروز یک درخت کاج متوسط بدون تزئینات در تهران به قیمت ششصد هزار تومان بفروش می‌رسد.

خبرگزاری فرانسه: روند فزاینده حملات خشونت بار علیه مسیحیان


از حدود 2.3 میلیارد مسیحی در سراسر دنیا، سالانه بین 9 هزار تا 100 هزار نفر به خاطر دین و اعتقادات  خود کشته می شوند.کارشناسان عمده خشونت علیه مسیحیان را از جانب رادیکالیسم مذهبی و به ویژه افزایش افراط گرایی اسلامی عنوان می کنند.

- تظاهرات مسیحیان پاکستان در شهر کراچی، در اعتراض به افزایش حملات خشونت بار علیه مسیحیان. اقلیت مسیحی در پاکستان سال هاست با تهدیدهایی چون بمب گذاری و حملات مسلحانه افراط گرایان روبروست.
شفقنا به نقل از خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: فعالان و ناظران مسیحیت می گویند هر سال هزاران مسیحی به خاطر دین و آیین خود کشته می شوند و روند آزار و اذیت آنها دائمن رو به گسترش است. در کشورهایی که مسیحیت با تهدید و خطر روبروست، مراسم و تجمعات آیینی مسیحیان به طرز فزاینده ای مورد هجمه و حمله قرار می گیرد.
پاپ فرانسیس، در یکی از مصاحبه های اخیر خود، تصریح کرد که این روزها در بسیاری از کشورها، پیروان تمام شاخه های مسیحیت از جمله پروتستان ها و کاتولیک ها مورد هدف واقع می شوند.
جان آلن، از پژوهشگران واتیکان و نویسنده کتاب جدیدی با عنوان "جنگ جهانی علیه مسیحیت" می گوید: "تصور غالب در غرب این است که یک مسیحی، همه جای دنیا، ثروتمند، قدرتمند و برخوردار از نفوذ و تاثیر سیاسی زیادی است. اما این تصور، منعکس کننده واقعیت نیست. مسیحیان در بسیاری کشورهای دنیا، فقیرند و چه به لحاظ زبانی و چه به لحاظ فرهنگی، جزو اقلیت ها به شمار می آیند."
آمارها و برآوردها در خصوص کشته شدگان اقلیت های مسیحی در سراسر دنیا، متغیر و با تردید همراه است. گفته می شود از حدود 2.3 میلیارد مسیحی در سراسر دنیا، سالانه بین 9 هزار تا 100 هزار نفر به خاطر دین خود کشته می شوند. آندرئا ریکاردی، موسس صندوق خیریه کاتولیک سنت اجیدیو در شهر رم، دوشنبه گذشته در سرمقاله روزنامه پرفروش کریر دلا سرا (Corriere della Sera) از سکوت واتیکان در برابر آزار و اذیت مسیحیان در کشورهای غیرمسیحی انتقاد کرد.
به تازگی یکی از گروههای پروتستانی مستقر در آمریکا با عنوان "درهای باز" (Open Doors) اعلام کرده است خطرناک ترین کشور دنیا به لحاظ میزان خشونت علیه مسیحیان، کره شمالی است. به گفته این گروه، پس از کره شمالی، در کشورهای عربستان سعودی، افغانستان، عراق، سومالی، مالدیو، مالی، یمن ( ایران) و اریتره بیشترین خشونت علیه مسیحیان اعمال می شود.
این گروه اعلام کرده است که وضعیت مسیحیان در مصر، اتیوپی و سوریه نیز رو به وخامت است. طبق ادعای گروه "درهای باز" در سراسر دنیا حدود 100 میلیون مسیحی مورد آزار و اذیت و تهدید قرار دارند.
شماری از ناظران معتقدند دلایل و عوامل خشونت های ضد مسیحی بسیار متغیر است و نمی توان صرفن "مسیحی بودن" آنها را دلیل اصلی این خشونتها تلقی کرد. به عقیده این گروه از ناظران، مجموعه ای از عوامل محلی و بومی در افزایش این خشونت ها موثر است.
به عنوان مثال، افزایش ناگهانی و صعودی حملات ضد مسیحی در جمهوری آفریقای مرکزی یا سودان جنوبی، بیشتر از آنکه به خود دین مسیحیت مربوط باشد، به اختلافات قومی و نزاع بر سر کنترل منابع ثروت و قدرت باز می گردد.
این مساله، از حساسیت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پروفسور اندرو چست نات، پژوهشگر دین مسیحیت در انتقاد از دیدگاه جان آلن در خصوص "جنگ علیه مسیحیان" در روزنامه هافینگتون پست نوشته است: " آلن نه تنها با مطرح کردن ادعای جنگ علیه مسیحیان، به مسیحیانی که در سراسر دنیا در معرض درد و رنج واقعی هستند آسیب وارد کرده، بلکه به طرزی خطرناک به آتش مناقشات و منازعات مذهبی دمیده است."
پروفسور چست نات می گوید جان آلن در کتاب خود، درباره جنگی موهوم نوشته است که فقط در صفحات کتاب او و البته در اطلاعات غیر قابل تایید بعضی سازمان های مسیحی وجود دارد.
کارشناسان به سه نوع خشونت عمده علیه مسیحیان اشاره می کنند: عمده ترین خشونت، از جانب رادیکالیسم مذهبی و به ویژه افزایش افراط گرایی اسلامی، بودایی و هندو بر می خیزد.
جان آلن، همچنین به نمونه هایی از خشونت اشاره کرده که از جانب گروهی دیگر از مسیحیان اعمال می شود؛ مثل حملاتی که کاتولیک های سنت گرا علیه پروتستان های آمریکایی در مکزیک ترتیب می دهند.
تهدید دوم، از جانب دولت ها بر می خیزد؛ جایی که دولت ها اقلیت مسیحی را برانداز، توطئه چین یا خرابکار تلقی می کنند. دولت های اریتره یا کره شمالی و ( ایران) در این گروه می گنجند. آلن می گوید در این کشورها هزاران مسیحی به زندان افتاده اند.
یک تهدید نیز به منافع اقتصادی، گروه های مافیایی و گروه های شبه نظامی باز می گردد. اینجا، آموزه های اجتماعی مسیحیت، تهدیدی علیه منافع اقتصادی این گروه ها تلقی می شود.

کشیش فرشید فتحی: ما در زندان میلادمسیح را جشن می گیریم


به مناسبت تولد عیسی مسیح یادداشتی از سوی زندانی مسیحی کشیش فرشید فتحی  خطاب برای کسانی که پس از گذشت 1100 روز همچنان برای آزادی وی دعا می کنند انتشار یافت، وی در این نامه از ایمانداران مسیحی خواسته است تا خود را برای یک سفر هیجان انگیز در سال جدید میلادی آماده کنند .
زندانی مسیحی  فرشید فتحی  متولد ۱۳۵۸ ( ۱۹۷۹میلادی) در آستانه سال نو میلادی (۲۶ دسامبر ۲۰۱۰) برابر با ۵ دی ماه ۱۳۸۹ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. وی پس از ۱۵ ماه بازداشت و بلاتکلیفی در بند 350 زندان اوین سرانجام  در دی ماه سال ۱۳۹۰ ( ژانویه ۲۰۱۲) دادگاهش برگزار گردید. کشیش « فرشید فتحی» در دادگاه انقلاب اسلامی توسط قاضی صلواتی به  اتهام « بر عهده داشتن سمت مسئول ارشد سازمان های خارجی در ایران و تهیه وجه مالی برای این سازمان ها» به شش سال زندان محکوم شد. اتهامی که همانند دیگر پرونده های مسیحیان با زبان سیاسی بیان شده است در حالی که وی تنها بخاطر ایمان به مسیحیت دستگیر شد.
کشیش فرشید فتحی اکنون در سومین سال دستگیری خود قرار دارد که تا امروز وی بدون مرخصی همچنان در زندان اوین به سر می برد و از حق مرخصی که از « حقوق اولیه» یک زندانی است برخوردار نیست.
بر اساس نوشته ایی که منسوب به فرشید فتحی به زبان انگلیسی در فیس بوک منتشر شده است وی خطاب به تمامی کسانی که برای او دعا می کنند یادداشتی ارسال نمود. این یادداشت برای تشویق شما در زیر منتشر می شود.
« خواهران و برادران عزیز،
ما اینجا در زندان میلاد مسیح را با احترام و شادی وصف ناپذیر جشن می گیریم.
سال 2013 رو به پایان است و خداوند را برای تمامی چیزهایی که در این سال به ما ارزانی داشت سپاس می گوییم. من سال 2013 را "سال مکاشفه" نامگذاری کرده بودم و اکنون بسیار خوشحالم که سال 2014 را "سال حضور خدا" بنامم.
خدا همانطور که به ابراهیم گفت از ما نیز می خواهد که پیش روی او راه رویم و کامل شویم. تا اکنون راه رفتن پیش روی خدا بسیار شیرین و پرهیجان بوده، سرشار از پایداری، مصیبت، سختی، فجایع، کتک خوردن ها، زندان، بی خوابی، گرسنگی، خلوص، معرفت، مهربانی، روح القدس، محبت حقیقی، سخنان راست و قدرت خدا.
پس برادران و خواهران من، اگر این نامه را می خوانید، خود را برای یک سفر هیجان انگیز در سال جدید آماده کنید.
ممنون از اینکه هنوز پس از 1100 روز در زندان من را در دعاهایتان به یاد دارید.
با آرزوی برکات در مسیح، - برادر شما، فرشید

بازداشت جمعی از نوکیشان مسیحی در ایام کریسمس


براساس گزارشات پنج تن از نوکیشان مسیحی در مراسم کریسمس امسال در یکی از کلیساهای خانگی شرق استان تهران بازداشت شدند. اِعمال محدودیت، فشار و آزار نوکیشان مسیحی در ایران همچنان ادامه دارد.

 روز سه شنبه سوم دی ماه سالجاری در آستانه ایام کریسمس ماموران امنیتی با هجوم به منزل مهندس حسینی، اقدام به بازداشت وی و چند تن از نوکیشان مسیحی به نامهای احمد بازیار، فائقه نصرالهی، مستانه رستگاری و همچنین امیرحسین نعمت اللهی نمودند.
گزارش‌ها می‌گوید: این افراد برای دعا و نیایش و مراسم کریسمس، سالروز تولد عیسی مسیح در آن محل حاضر شده بودند.
بر اساس گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، ماموران لباس شخصی مجهز به بیسیم و سلاح کمری، ضمن اهانت و بازرسی افراد حاضر در آن محل، همزمان به تفتیش منزل مذکور پرداخته و کتب و سی دی‌ها و لب تاپ‌های آنان را ضبط کردند. همچنین دستگاه ریسیور ماهواره منزل را نیز همراه با وسایل مذکور انتقال دادند.
ماموران امنیتی همچنین به بازرسی منزل یکی از همسایگان مهندس حسینی که در حال رویت هجوم و اقدامات ماموران بود، پرداخته و ضمن اهانت و ضرب و شتم پدر آن خانواده، آنان را تهدید به سکوت کردند.
هنوز از محل بازداشت و وضعیت این بازداشت شدگان مسیحی خبری منتشر نشده است.
همه ساله با فرارسیدن ایام کریسمس ضمن کنترل و نظارت بر کلیسا‌ها و اعضا و ایمانداران مسیحی فشار و تهدیدهای خود را به شدت افزایش می‌دهد.
در این ایام همچنین بسیاری از نوکیشان مسیحی مورد آزار و فشار و تهدید و بازداشت واقع می‌شوند، که از جمله می‌توان به اقدام هماهنگ و بازداشت جمعی از نوکیشان مسیحی ساکن تهران طی سالهای گذشته اشاره کرد.
روزهای نزدیک به ایام کریسمس که برای مسیحیان سراسر دنیا یاد آور یک رویداد بزرگ است، اما این ایام برای مسیحیان بویژه نوکیشان مسیحی در ایران در سایه تهدیدات دستگاهای امنیتی جمهوری اسلامی رنگ و معنای دیگری دارد.
گفتنی است حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه  4 دیماه 1392 سالروز میلاد عیسی مسیح را به رهبر کاتولیک های جهان تبریک گفت این در حالی است که نوکیشان و مسیحیان ایران از زمان آغاز ریاست جمهوری وی همچنان زیر فشار و آزار اذیت دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی قرار دارند.

Wednesday, December 25, 2013

محکومیت یک نوکیش مسیحی به ۱۰ سال زندان


صطفی بردبار، از نوکيشان مسيحی، توسط قاضی پيرعباس، رئيس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی، به ده سال حبس تعزيری محکوم شده است.
 
به  گزارش سایت محبت نیوز که اخبار مربوط به مسیحیان را پوشش می دهد، اين حکم روز نهم مرداد به وکيل آقای بردبار ابلاغ شده است.
 
منصور برجی، سخنگوی «کلیساهای ایرانی همگام»، به راديو فردا می‌گويد که اتهام آقای بردبار، عضويت در تشکل ضد امنيتی و اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرايم عليه امنيت کشور بوده که در هر کدام آنها به پنج سال زندان محکوم شده است.
 
مصطفی بردبار، ۲۷ ساله، در سال‌های اخير به مسيحيت گرويده است. او هفتم دی‌ماه ۱۳۹۱ همراه با حدود ۵۰ مسيحی ديگر و در حالی‌که مراسم کريسمس را در خانه‌ای شخصی جشن گرفته بودند، با هجوم نيروهای امنيتی بازداشت شدند.
 
آقای بردبار در سال ۱۳۸۸ نيز به اتهام گرويدن به مسيحيت و حضور در کليسای خانگی در شهر رشت، توسط ماموران امنيتی بازداشت شده بود.
 
در آن هنگام او از سوی بازپرسی شعبه يک به «ارتداد» متهم شد اما پس از طی مراحل دادگاهی به قيد وثيقه آزاد شد هرچند اين محکوميت نيز به عنوان سابقه کيفری در پرونده آقای بردبار درج شده است.
 
آقای برجی می‌گويد اتهام‌هايی مانند عضويت در تشکل ضد امنيتی و اقدام عليه امنيت ملی، «عذری شبه قانونی برای ممانعت از فعاليت عادی مسيحيان» است.
 
به گفته آقای برجی، «کارهايی مانند غسل تعميد يا شرکت در کليساهای خانگی نه تنها غير قانونی نيستند بلکه حکومت بايد بر مبنای قانون اساسی خود و قوانين عادی کشور در تضمين آزادی اقليت‌های دينی و مذهبی کوشا باشد.»
 
 سخنگوی «کلیساهای ایرانی همگام» ابراز اميدواری می‌کند تا با تغييراتی که در فضای سياسی ايران اتفاق می‌افتد، برخوردهای امنيتی با مسيحيان و کليساهای آنها متوقف شود.
 
در سال‌های اخير تعداد زيادی از افرادی که از اسلام به مسيحيت تغيير دين داده‌اند، دستگير و به حبس های طولانی محکوم شده‌اند.
 
همچنين در مواردی کليساهای مسيحيان تعطيل شده و از فعاليت‌های دينی آنها جلوگيری به عمل آمده است.

نگاهی به وضعیت مسیحیان ایران در سال 2013


نگاهی به وضعیت مسیحیان ایران در سال 2013


سال ۲۰۱۳ اگرچه با امیدواری به تغییراتی چشمگیر در عرصه سیاست‌های داخلی و خارجی در ایران آغاز شد، تغییر محسوسی را در روند چند ساله برخورد با اقلیت‌های دینی و به خصوص مسیحیان ایران در بر نداشت.

رویکرد امنیتی، بازداشت‌های خودسرانه، سرکوب و فشار بر کلیساهای فعال فارسی‌زبان٬ علیرغم تغییر لحن دولت جدید ادامه پیدا کرده است.

مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌های اقتصادی اگر چه در صدر اخبار نیمه دوم سال قرار داشت، مطالبه حقوق شهروندی و دغدغه‌های مربوط به نقض این حقوق هیچگاه از درجه اولویت نیفتاد.

بر اساس تحقیقات معتبری که سازمان «درهای باز» هر ساله انجام می‌دهد، ایران در فهرست کشورهایی که مسحیان در آن مورد جفا و آزار قرار می‌گیرند، رتبه هشتم را دارد. تغییر رتبه ایران از دوم (در سال ۲۰۱۱) به هشتم (در سال ۲۰۱۳) نه به دلیل بهبود وضعیت مسیحیان ایرانی بلکه به دلیل بدتر شدن شرایط مسیحیان در کشورهای دیگر منطقه، همچون سوریه و مصر بود.

آنچه ایران را در شمار بدترین کشورهای جهان برای مسیحیان قرار می‌دهد، رفتار حکومت با شهروندان مسیحی است. بر خلاف اکثر کشورهای منطقه، مسیحیان و سایر مردم ایران اغلب با یکدیگر همزیستی دارند و اکثریت قریب به اتفاق گزارشات مربوط به جفا و آزار از ناحیه نظام حاکم و نهادهای تحت امر آن بوده است.

کلیساهای سنتی، تبشیری و خانگی

جلسات نیایشی کلیساهای سنتی ایران غالباً به زبان ارمنی و آشوری برگزار شده و به حدود ۳۰۰ هزار مسیحی از اقلیت‌های قومی ارمنی و آشوری خدمات ارائه می‌دهند. این کلیساها به دلیل داشتن زبان و خطی مخصوص خود و نیز عدم برگزاری جلسات به زبان فارسی از امنیت نسبی برخوردار بوده و علاوه بر داشتن نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی، از فشارها در امان مانده‌اند.

با تشدید فشارهای دو دهه گذشته بر کلیساهای فارسی‌زبان و انجیلی (بشارتی یا تبشیری) پدیده‌ای به نام «کلیساهای خانگی» رشد و گسترش چشمگیری داشت.

در همین زمینه خبرگزاری فارس ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ به اقداماتی که برای متوقف کردن فعالیت‌های مسیحیان انجیلی صورت گرفته اشاره کرد و از «تعطیلی چند کلیسای خانگی در تهران و چند شهر بزرگ» خبر داد٬ اما در عین حال افزود که  همین امر به گسترش دامنه فعالیت کلیساهای خانگی «در روستاها و شهرستان‌های کوچک ایران» انجامیده است.

حجت‌الاسلام ناصری، نماینده جمهوری اسلامی ایران در واتیکان٬ مسیحیت تبشیری را واجد «جنبه سیاسی» دانست و علیرغم تاکید واتیکان بر ضرورت تبشیر یا در میان گذاشتن بشارت انجیل با عموم مردم دنیا، آن را خلاف سیاست رسمی و اعلام شده واتیکان دانست. (خبرگزاری مهر، ۲۴ شهریور ۱۳۹۰)

اشاره به «شبکه کلیساهای خانگی» به عنوان یک تهدید امنیتی در سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در مهرماه ۱۳۸۹، آغازگر دور جدیدی از دستگیری‌های مسیحیان تبشیری بود، که به خاطر رویکردهای امنیتی از کلیساهای رسمی به عبادت در خانه‌ها رانده شده بودند.

گرایش چشمگیر به مسیحیت در میان عموم مردم ایران بر دامنه نگرانی‌های مأموران امنیتی افزود. حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت پیشین، ضمن هشدار در مورد رواج مسیحیت در میان «شیعیان معتقد» گفته بود: «امروزه بسیاری از افرادی که به تازگی مسیحی شده‌اند، روزی مخلصین اهل بیت و شیعه‌های معتقد بودند.» (قم٬ اول مهرماه ۱۳۸۹)

آمار دقیقی از تعداد مسیحیان فارسی‌زبان عضو کلیساهای تبشیری در دست نیست، اما
محافظه‌کارترین تخمین‌ها حاکی از جمعیتی ۳۰۰ هزار نفری است.

تلاشی چند ساله برای حذف کلیساهای فارسی‌زبان

از اواخر سال ۲۰۱۱ اعمال فشار و محدودیت بر کلیساهای رسمی به شکل جدی‌تری آغاز و تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشته است. چندین کلیسا مجبور به تعطیلی کلیه فعالیت‌های خود شده و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند تا جلسات عبادی روزهای جمعه خود را، که با استقبال زیادی روبرو می‌شد، تعطیل کنند.  مروری اجمالی بر این وقایع نشاگر تداوم این روند چند ساله است:

• کلیسای اسقفی ارامنه تهران تهدید و مجبور به تعطیلی جلسات فارسی روزهای جمعه شد.

• رهبران کلیسای مرکزی جماعت ربانی در تهران به اعضای خود اطلاع دادند که بنا به درخواست مسئولان امنیتی باید لیستی از شرکت کنندگان در جلسات به همراه شماره ملی آنها در اختیار مسئولان امنیتی قرار گیرد.

• به کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران دستور داده شد تا کلاس‌های آموزش کتاب مقدس و الهیات مسیحی را که در طول هفته برگزار می‌شد، تعطیل کند.

• به کلیسای مشایخی (پرزبیتری) عمانوئیل در تهران دستور داده شد تا کلیه کلاس‌های آموزشی برای کودکان، جلسات بانوان و جلسات دعا را که در روزهای وسط هفته برگزار می‌شد تعطیل کرده و تنها یک جلسه روزهای یکشنبه خود را برگزار کند. فشارهای مختلف به استعفای کشیش این کلیسا انجامید.

• به کلیسای پولس مقدس در اصفهان دستور داده شد تا از شرکت اعضای فارسی‌زبان کلیسا که مسیحی‌زاده نبودند خودداری کند.

• کلیسای جماعت ربانی، شعبه جنت‌آ‌باد تهران به دلیل ارائه خدمات به زبان فارسی به دستور اطلاعات سپاه تعطیل شد.

• جلسات جشن میلاد مسیح و کریسمس هر ساله با  استقبال هموطنان همراه بود. نهادهای امنیتی به رهبران کلیساهای فارسی‌زبان هشدار دادند تا از برگزاری جلسات مختلف پایان سال خودداری کرده و تنها به برگزاری یک جلسه، در روز یکشنبه ۲۳ دسامبر و یا ۲۵ دسامبر بسنده کنند.

• بازداشت کشیش روبرت آسریان، از رهبران کلیسای جماعت ربانی مرکز تهران و انتقال او به بند انفرادی در زندان اوین به مدت دو هفته قبل از آزادی مشروط او.

• تعطیلی کلیسای جماعت ربانی تهران، یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای رسمی بعد از ماه‌ها فشار مداوم برای محدود کردن فعالیت‌هایش به زبان فارسی.

مواردی چند از نقض حقوق مسیحیان ایرانی

بررسی گزارش‌ها و مروری بر مصاحبه‌های انجام شده با مسیحیان ایرانی‌ای که حق آزادی دین و عقیده‌شان نقض شده٬ نتایج نگران کننده‌ای را آشکار می‌کند. اگرچه یوناتان بتکلیا٬ نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رئیس گروه ایران پارلمان اروپا گفته است که «اقلیت‌های دینی ساکن جمهوری اسلامی ایران، آزادی کامل در برگزاری مراسم دینی، آموزش زبان و آیین‌های خاص خود دارند»٬ تکرار موارد متعددی از رفتارهای خلاف قانون با مسیحیان فعال فارسی‌زبان، ارمنی و آشوری با این اظهارات تفاوت فاحشی دارد:

• یورش به منازل شهروندان مسیحی بدون رعایت ضوابط قانونی، صدور احضاریه و یا ارائه حکم بازداشت.

• نسبت دادن اتهامات سیاسی و امنیتی به جای اشاره به دلایل عقیدتی بازداشت آنها.

• عدم اجازه دسترسی به وکیل و تماس با خانواده‌ها برای روزها یا هفته‌های متمادی بعد از بازداشت.

• عدم دسترسی وکلای متهمان به پرونده موکلین مسیحی و حتی عدم آگاهی از اتهامات وارده.

• استفاده ابزاری از مواد و تبصره‌های مبهم قانونی برای متهم کردن مسیحیان فعال به جرایم امنیتی به منظور خنثی کردن حساسیت‌های بین‌المللی به نقض آزادی دین و عقیده.

• درخواست وثیقه‌های سنگین از ۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان.

• تحت فشار قرار گرفتن برخی بازداشت‌شدگان برای امضای تعهدنامه‌ای که متضمن عدم شرکت آنها در جلسات کلیسایی، ارتباط با دیگر مسیحیان و شراکت در فعالیت‌های مسیحی است.

• شکنجه‌های روحی و در مواردی نیز فیزیکی در هنگام بازداشت و حبس.

• هک کردن تلفن و کامپیوتر دستگیرشدگان و ضبط ‌آلبوم عکس شخصی (حتی آلبوم عروسی) به منظور یافتن اطلاعات در مورد دیگر نوکیشان مسیحی.

• ممانعت از دسترسی بازداشت‌شدگان و زندانیان مسیحی به امکانات پزشکی، اجازه مرخصی و یا برخورداری از مشاوره حقوقی.

دوام بازداشت‌های خودسرانه

گزارش‌های احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران به وخامت اوضاع مسیحیان ایرانی اشاره دارد. در گزارش پیشین احمد شهید به بازداشت بیش از ۳۰۰ مسیحی ایرانی بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ اشاره شده بود.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌های ایران در گفت‌وگویی که بهمن ماه ۱۳۹۱ با ایسنا داشت، وجود زندانیان عقیدتی را انکار کرده و گفت: «در زندان‌های ایران هیچ کس به دلیل داشتن عقیده و مذهبی خاص در زندان نیست و تمامی زندانیان به دلیل ارتکاب جرم و طبق قانون مجازات اسلامی زندانی شده‌اند.»

ادعای رئیس سازمان زندان‌ها کاملا خلاف واقع بوده و تعریفی است وارونه از واقعیت. در چند سال اخیر اکثر اتهامات وارده به مسیحیان بازداشت شده، «اقدام علیه نظام و امنیت ملی» عنوان شده و در بیشتر موارد برای صدور حکم به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی استناد شده است که به موجب آن «هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید به حبس از سه ماه تا یکسال محکوم خواهد شد». به این ترتیب، کلیساهایی که فعالیت آنها را به هر ترتیبی بتوان «تبلیغ» دانست مجرم تلقی می‌شوند. این در حالی است که بشارت یا تبشیر همیشه بخشی جدایی‌ناپذیر از ایمان و  وظایف دینی مسیحیان از همه فرقه‌های شناخته شده آن بوده است.

«کمیته ماده ۱۸» که در زمینه دفاع از حقوق مسیحیان ایرانی فعالیت دارد، گزارش‌های مربوط به ۵۲ دستگیری را در سال گذشته ثبت و مستندسازی نموده است. آمار دستگیرشدگان، مسیحیانی که به دلیل باور و فعالیت‌های مسیحی خود در زندان هستند حاکی از دوام بازداشت‌های خودسرانه و صدور احکام سنگین علیه مسیحیان فارسی‌زبان است.

بازداشت‌ها، صدور احکام و زندانیان سال ۲۰۱۳

• بازداشت و دستگیری ۵۲ نفر (۳۳ مرد و ۱۹ زن)

• محکومیت‌های از یک تا ۱۰ سال

• مجموعاً ۷۳ سال حبس تعزیری

• مجموعاً هفت سال حبس تعلیقی

• دوسال تبعید

• مسیحیان آزاد شده: پنج نفر (۲ زن و سه مرد)

• تعداد زندانیان عقیدتی مسیحی: مجموعاً ۳۷ نفر (۲۵ مرد و ۱۲ زن)

در قطعنامه اخیر سازمان ملل که در تاریخ ۲۷ آذر ایران را به نقض حقوق بشر محکوم کرد، از آزادی برخی زندانیان عقیدتی استقبال و  و از ایران خواسته شده تا همه کسانی که «به دلیل مذهب خود، بیان نظرات خود و برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز در زمینه‌های مختلف خودسرانه دستگیر و بازداشت شده‌اند»٬ آزاد شوند

Monday, December 23, 2013

Merry christmas,تولد عیسی مسیح مبارک.



كلمه‌ جسم‌ گرديد و ميان‌ ما ساكن‌ شد. خدا در مسيح‌ تبديل‌ به‌ انسان‌ گرديد. وي بطور كامل‌ و از هر نظر انساني مانند ما بود، با اين‌ تفاوت‌ كه‌ هرگز گناه‌ نورزيد (عبرانيان‌ 4: 15). ليكن‌ در عين‌ حال‌، بطور كامل‌ نيز خدا بود. كلمه‌ خدا بود . 

براي اينكه‌ درك‌ كنيم‌ مسيح‌ كيست‌، بايد همواره‌ به‌خاطر داشته‌ باشيم‌ كه‌ وي هم‌ خدا است‌ و هم‌ انسان‌. يكي از كسانيكه‌ به‌ عيسي خيلي نزديك‌ بود، يوحناي رسول‌ بود؛ او عيسي را خوب‌ ميشناخت‌. به‌همين‌ جهت‌ در اينجا چنين‌ مينويسد: جلال‌ او را ديديم‌. يوحنا نظر شخص‌ ديگري را نمينويسد. وي در مورد آنچه‌ كه‌ خود ديده‌ بود، مينويسد (اول‌يوحنا 1: 1-3). 

يوحنا جلال‌ مسيح‌ را ديد؛ وي شاهد بيگناهي، محبت‌، نور، حقيقت‌، فيض‌، فروتني و قدرت‌ او بود. تمامي اين‌ خصلتها در جلال‌ مسيح‌ نهفته‌ ميباشد. چنين‌ بود پسر يگانه خدا. 

ما ايمانداران‌ نيز فرزندان‌ خدا هستيم‌، اما نه‌ مانند عيسي. هيچ‌ بشر ديگري مانند عيسي وجود نداشته‌ كه‌ نه‌ از پدري انساني، بلكه‌ به‌واسطه‌ روح‌القدس‌ (- عيسي پسر خدا خوانده‌ ميشود از اين‌ جهت‌ كه‌ به‌واسطه‌ روح‌القدس‌ از طريق‌ مادري انساني زاده‌ شد. با اينحال‌، عيسي تنها هنگاميكه‌ يك‌ نوزاد انساني گرديد تبديل‌ به‌ پسر خدا نشد. عيسي همواره‌ پسر خدا بوده‌ است‌ (يوحنا 1: 1-2؛ عبرانيان‌ 1: 2). خدا مولود شده‌ باشد (متي 1: 18، 20-23؛ لوقا 1: 29-35). عيسي پر از فيض‌ و راستي بود. فيض‌ يعني رحمت‌ و محبت‌ عظيم‌ خدا نسبت‌ به‌ انسانها (افسسيان‌ 1: 2). 

فيض‌ خدا به‌ روشن‌ترين‌ وجه‌ هنگامي متجلي شد كه‌ پسر يگانه خود را به‌ زمين‌ فرستاد تا جانش‌ را براي گناهان‌ ما فدا كند (مرقس‌ 10: 45). تمامي بركات‌ خدا به‌خاطر فيض‌ او بر انسانها نازل‌ ميشود . نجات‌ ما ناشي از فيض‌ خدا است‌ (افسسيان‌ 2: . و اين‌ فيض‌ در مسيح‌ است‌. خدا ما را مبارك‌ ساخت‌ به‌ هر بركت‌ روحاني در مسيح‌ (افسسيان‌ 1: 3). ليكن‌ خدا در مسيح‌ فقط‌ فيض‌ خود را مكشوف‌ نساخت‌، بلكه‌ راستي خود را نيز در او آشكار نمود.

خدا راستي است‌. در خدا كذب‌ و دروغي وجود ندارد. داوريهاي خدا صحيح‌ هستند. وي خوب‌ را از شر، راستي را از نادرستي جدا ميكند. از آنجايي كه‌ او راستي است‌، تمامي كساني را كه‌ مخالف‌ حقيقت‌ و راستي او هستند، مجازات‌ خواهد كرد. راستي خدا بطور كامل‌ در مسيح‌ متجلي شده‌ است‌. مسيح‌ كلمه حقيقي خدا است‌. عيسي فرمود: "من‌ ... راستي هستم‌" (يوحنا 14: 6). بنابراين‌ هنگاميكه‌ مسيح‌ را پر از فيض‌ و راستي مشاهده‌ ميكنيم‌، خدا را ميبينيم‌ (يوحنا 14: 9). خدا بطرز كاملي در مسيح‌ آشكار شده‌ است‌. اما كسانيكه‌ به‌ مسيح‌ ايمان‌ ندارند، نميتوانند خدا را بطور كامل‌ بشناسند و در تاريكي روحاني باقي ميمانند. 
هللوياااااااااااااااااااا و شکر براي چنين محبت و شاهکاري که خدا براي نجات ما انسانها عمل نمود. ♥♥♥

Tuesday, December 17, 2013

قرنتیان دوم باب 5: چیزهای کهنه‌ درگذشت‌، اینک‌ همه‌ چیز تازه‌ شده‌ است‌.


  قرنتیان دوم   باب ۵
 ۱۷ پس‌ اگر کسی در مسیح‌ باشد، خلقت‌ تازه‌ای است‌؛ چیزهای کهنه‌ درگذشت‌، اینک‌ همه‌ چیز تازه‌ شده‌ است‌.  ۱۸ و همه‌ چیز از خدا که‌ ما را بواسطه‌ عیسی مسیح‌ با خود مصالحه‌ داده‌ و خدمت‌ مصالحه‌ را به‌ ما سپرده‌ است.  ۱۹ یعنی اینکه‌ خدا در مسیح‌ بود و جهان‌ را با خود مصالحه‌ می داد و خطایای ایشان‌ را بدیشان‌ محسوب‌ نداشت‌ و کلام‌ مصالحه‌ را به‌ ما سپرد.  ۲۰ پس‌ برای مسیح‌ ایلچی هستیم‌ که‌ گویا خدا به‌ زبان‌ ما وعظ‌ می کند. پس‌ بخاطر مسیح‌ استدعا می کنیم‌ که‌ با خدا مصالحه‌ کنید.  ۲۱زیرا او را که‌ گناه‌ نشناخت‌، در راه‌ ما گناه‌ ساخت‌ تا ما در وی عدالت خدا شویم‌. 

Saturday, December 14, 2013

Reverend Vruir Avanessian sentenced to 3 ½ years in prison by the Revolutionary Court!

The Revolutionary Court of Tehran with the full awareness that Rev. Vruir Avanessian, one of the official ordained pastors of Assemblies of God Churches in Iran, is suffering from serious illnesses, sentenced him to 3 ½ years in prison.
The Revolutionary Court of the Islamic Republic of Iran, in its ongoing oppressive and intimidating anti-Christian campaign, targeting Christian leaders and pastors of Iranian Churches, sentenced Rev. Vruir Avanessian, an ordained Iranian minister of Armenian heritage, to 3 ½ years in prison.
Based on official court documents obtained by Mohabat News on December 5, 2013, including a signed order by the court judge, the court imposed a 3 ½ year sentence which was delivered to Rev. Avanessian. In these documents Rev. Avanessian was charged and found guilty of anti-government activities and promotion of ideas contrary to the sanctity of the Islamic Republic of Iran. He was also given 20 days to file a complaint in the court against the verdict and the imposed sentence.
The initial court hearing regarding the allegations against Rev. Vruir Avanessian was held on September 7, 2013 at the 26th judicial division of the Revolutionary Court of Tehran. This hearing was held behind closed doors and was closed to the public. It was decided at this hearing that until the announcement of the verdict of the court, Rev. Avanessian was to remain at home and avoid all contacts with other Christians.
The critical medical condition of Rev. Avanessian
It must be mentioned that Vruir Avanessian, a talented Christian singer and former secular artist who had been an ordained pastor of the Armenain and Farsi-speaking congregations of the Assemblies of God churches in Iran for more than 17 years, is currently suffering from serious heart disease and diabetes. He undergoes kidney dialysis three times week at Heshemi-Nejad hospital, a private clinic in Tehran, and has been retired from active ministry due his medical condition.
The court was fully aware of Rev. Avanessian's medical condition and issued a harsh sentence despite such prior knowledge of his health. It's noteworthy that on the very day that Rev. Avanessian was to be present at the court hearing, he was at the dialysis clinic and was unable to attend the proceedings.
The reaction of the court judge to the medical condition of Rev. Avanessian
The medical condition of Rev. Avanessian had deteriorated to the extent that at the end of the first court hearing when the court judge ordered Rev. Avanessian to return to the 26th judicial court on the following Sunday, he told the judge that due to a prior appointment at the hospital for dialysis he would be unable to attend the hearings. The court ordered him to produce documents and medical proof that would verify his claims of medical difficulties otherwise the court would render its verdict based on allegations presented to the court.
At a time when all Christians around the world celebrate the birth of Christ and the festivities of Christmas and the new year, such a sentence is imposed on a 61 year old man with serious medical condition. The court is fully aware of the fact that Rev. Avanessian will not be able to withstand the harsh conditions of imprisonment.
Rev. Avanessian and a group of Iranian Christians had gathered at a private residence to celebrate Christmas and the birth of Jesus Christ and were arrested on December 27, 2012 through an orchestrated and coordinated effort of various government security forces.
According to several government sources this campaign of terrorizing and arresting Armenian-Iranian Christian leaders and pastors who are actively involved in the evangelization of Farsi-speaking Iranians had been planned for quite some time. In recent months several of these Armenian leaders and pastors who have been ministering to Farsi-speaking Christians have been summoned or arrested by the security forces of the Ministry of Information and have been warned and ordered to completely stop all their ministry activities or leave the country within 90 days. The closure of the Central branch of the Assemblies of God Church in Tehran, the largest Farsi-speaking church in Iran, was perhaps the beginning of this renewed campaign.

آزادی اطلاع‌رسانی در ایران قربانی بهانه‌های مذهبی


گزارشگران بدون مرز می‌نویسد فقط افراطی‌ترین کشورهای اسلامی برای خروج از دین یا ارتداد جریمه دارند که حتی در برخی موارد این جریمه اعدام خواهد بود.
سازمان گزارشگران بدون مرز در جدیدترین گزارش خود ایران را در شمار کشورهایی گذاشته است که در آن آزادی اطلاع‌رسانی به بهانه‌های مذهبی هدف شدیدترین سرکوب‌ها قرار می‌گیرد.
 این گزارش  که روز جمعه، ۲۲ آذر منتشر شد و در آن وضعیت کشورهای خاورمیانه، آفریقا، آسیا و بخش‌هایی از اروپا مورد مطالعه و بررسی گزارشگران بدون مرز قرار گرفته است.
در ابتدای این گزارش آمده است: «کشورهای بسیار زیادی وجود دارند که در آن تولیدکنندگان خبر و نوشتجات با نوع بسیار خاص و دهشتناکی از سانسور مواجه هستند که به اسم مذهب یا حتی خدا اعمال می‌شود. و این امر که رو به تزاید است می‌خواهد با تکیه بر مفهوم بسیار ذهنی و تعریف‌ناپذیر «احساسات معتقدین» مانع آزادی اطلاعات شود.»
گزارشگران بدون مرز سپس این موضوع را از سه منظر مورد بررسی قرار می‌دهد که نخستین آن‌ها به رابطه قدرت سیاسی حاکم در کشور‌ها و سسانسور به بهانه‌های مذهبی می‌پردازد.
به اعتقاد نویسندگان این گزارش، «چماق مذهب» که علیه روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان به کار برده می‌شود بیش از هر چیزی در خدمت منافع سیاسی است و در واقع، سانسور مذهبی به ندرت برای سرکوب مسائلی مانند کفرگویی یا نقض اصول دینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گزارشگران بدون مرز از ایران و امیرنشین‌های خلیج فارس به عنوان نمونه‌هایی از این کشور‌ها نام می‌برد که در آن روزنامه‌نگار‌ها به محض آنکه مطلبی متفاوت از تبلیغات مذهبی حکومت و روحانیون بیان کنند، «مرتد» خطاب می‌شوند.
این گزارش وضعیت کشورهایی مانند پاکستان، بنگلادش یا نیجریه را حتی بد‌تر توصیف می‌کند و می‌گوید که اگر روزنامه‌نگاران در این کشور‌ها جرات به خرج دهند و «سبعیت» یک گروه مسلح اسلام‌گرا را تقبیح کنند، کشته خواهند شد.
اما بخش دوم گزارش به انواع قوانین تنبیهی در کشور‌ها اختصاص دارد که موضوع آن‌ها مقابله با دین یا احساسات معتقدین است.
گزارشگران بدون مرز می‌نویسد فقط افراطی‌ترین کشورهای اسلامی برای خروج از دین یا ارتداد جریمه دارند که حتی در برخی موارد این جریمه اعدام خواهد بود.
در عین حال ۳۱ کشور جهان «توهین به مقدسات» را جرم می‌دانند که از جمله آن‌ها ایتالیا، یونان و ایرلند را می‌توان نام برد و ۸۶ کشور هم هستند که در آنجا افترا به مذهب مجازات دارد.
اما از این میان ایران جزو معدود کشورهایی هست که همه این موارد در آن جرم تلقی می‌شود و حتی برای آن‌ها مجازات اعدام هم به کار می‌رود. پاکستان، عربستان سعودی، عمان، مصر، سودان و اردن دیگر کشورهایی هستند که شرایطی مشابه با ایران دارند.
اما آخرین بخش نیز گزارش به نتایج دیپلماتیک حضور مذهب در عرصه عمومی در دوران اینترنت و اطلاعات و اخبار جهانی‌شده می‌پردازد.
تهیه‌کنندگان این گزارش می‌نویسند، عمده‌ترین تاثیر آن تشکیل کمپینی از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی بوده است که سال ۲۰۰۷ نزدیک بود با تصویب قطعنامه‌ای در سازمان ملل که حتی مورد حمایت کشورهای آتئیستی مانند چین، ویتنام و کوبا بود، آزادی اطلاعات را قربانی کنند.
اشاره این گزارش به قطعنامه «مبارزه با افترا به مذهب» است که کشورهای اسلامی از آن حمایت می‌کردند در حالی که کشورهای غربی و گروه‌های حقوق بشری مخالف آن بوده‌اند و از این رو بحث آن در سازمان ملل متحد فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است.
گزارشگران بدون مرز سپس تاکید می‌کند که در حال حاضر تنها اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی نیستند که «علیه آزادی‌های جهانی» موضع می‌گیرند، بلکه روسیه نیز به بهانه «ارزش‌های سنتی» به این موج پیوسته است.
این سازمان در ‌‌نهایت هشدار می‌دهد که جبهه جدیدی برای مبارزه با آزاد اطلاعات در جهان ایجاد شده که نهادهای بین‌المللی باید به مقابله با آن بپردازند.