Saturday, April 6, 2013

نذر زن با اجازه شوهر ممکن است?


علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی با صدور فتوایی اعلام کرد بنابر «احتیاط واجب» نذر یا عهد زن باید با اجازه شوهر باشد.
به گزارش « محبت نیوز»، دیگربان روز جمعه (۱۶ فروردین) به نقل از خبرگزاری حوزه خبر داد،  آقای خامنه‌ای این فتوا را در پاسخ به این پرسش که «آیا نذر یا عهدی که زن می‌کند و شخصی است و به حقوق شوهر ضرری نمی‌زند بدون اجازه شوهر صحیح است؟» صادر کرده است.
بسیاری از مراجع تقلید شیعه نیز نذر زن حتی از اموال شخصی خود را بدون اذن و اجازه شوهر جایزه ندانسته و آن را اقدامی باطل می‌دانند.
نذر در زبان عربی به معنای وعده است. بنابراین نذرکننده به امری معین وعده می‌دهد که در آینده به تحقق برساند و وعدهٔ او منوط و مشروط بر انجام آن کار است.
1- مراد از نذر در بین مسلمانان
معنی نذر آن است که انسان خود را "متعهد به پرداخت چیزی معین در صورت تحققهدف و برآورده شدن مقصود کند" و بگوید :«برای خدا بر گردن من است که اگر چنین شد فلان کار را انجام دهم » و این همان نذر شرعی است . اما مشخص نیست كه آیا آن درخواست تحقق نیابد چه خواهد شد !
- با خدا شرط نكنیم ...
 در اعتقادات بسیاری از ایمانداران مسیحی " نذر" به معنای شرط و شروط گذاشتن با خداست و اینكه اگر خدایا آن چیزی را كه من می خواهم و تشخیص می دهم اگر به من بدهی من برای تو آن كار را خواهم كرد ! این در حالی است كه انسانها مخلوق خداوند هستند و در آن جایگاه نیستیم كه بخواهیم با خدا شرط و یا قرار بگذاریم . خداوند زنده آن چیزی كه به خیرت و صلاح ما باشد یقینن به فرزندان خود با دعا می دهد و نباید برای رسیدن به خواسته های شخصی خود با خدا شرط كنیم و قراری بگذاریم چرا كه خداوند بی نیاز است و نیازی به آن چیزی كه برای پرداخت و یا نذر در قلب خود می كنند، خداوند به آن نیازمند نمی باشد.
چرا آنچه كه به خیرت ما باشد خداوند با دعا به ما خواهد داد. ( برخی آیات كتاب مقدس در این باب میفرماید)
رومیان باب ۱۰ آیه ۱۲ تا ۱۳
۱۲ پس هیچ تفاوتی میان یهودیان و غیر یهودیان نیست زیرا خدای واحد ، خداوند همه است و نسبت بهمۀ کسانی که به او روی می آورند بی اندازه بخشنده است ، ۱۳ زیرا « هر که به خداوند روی آورد نجات خواهد یافت.»
یوحنا اول باب ۵ آیه ۱۴ تا ۱۵
۱۴ اطمینان ما در حضور خدا این است که اگر از او چیزی بخواهیم که مطابق اراده او باشد به ما گوش خواهد داد. ۱۵ ما می دانیم که هر چه بخواهیم او به ما گوش می دهد. پس این را هم باید بدانیم که آنچه از او بطلبیم به ما عطا خواهد فرمود.
تسالونیکیان اول باب ۵ آیه ۱۷ تا ۱۸
۱۷ و پیوسته دعا کنید. ۱۸ برای هر چه که پیش بیآید خدا را شکر کنید زیرا خدا در مسیح عیسی از شما همین انتظار را دارد .
یوحنا باب ۱۴ آیه ۱۳ تا ۱۴
۱۳ و هر چه بنام من بخواهید آنرا انجام خواهم داد تا پدر در پسر جلال یابد. ۱۴ اگر چیزی بنام من بخواهید آنرا انجام خواهم داد.»
یوحنا باب ۱۶ آیه ۲۳ تا ۲۷
۲۳ در آن روز دیگر از من چیزی نخواهید پرسید. یقین بدانید که هر چه بنام من از پدر بخواهید به شما خواهد داد. ۲۴ تا کنون چیزی بنام من نخواسته اید، بخواهید تا بدست آورید و شادی شما کامل گردد.»
فیلیپیان باب ۴ آیه ۶
۶ از هیچ چیز نگران نباشید ، بلکه همیشه در هر مورد با دعا و مناجات و سپاسگزاری تقاضاهای خود را در پیشگاه خدا ابراز نمائید.

زندگی ارزشمند







زندگی ارزشمند :
یکی از جملاتی که تأثیرِ عمیقی در زندگی من گذاشتهْ گفتة فیلسوفِ معروف سقراط است که ترجمه‌اش چنین است: « زندگیِ بدونِ ارزیابی، ارزشِ زندگی‌کردن را ندارد »

به راستی ارزش‌های زندگی شما چیست؟ شما با چه معیارهائی زندگی خود را ارزیابی می‌کنید؟ چه مواردی برای شما مهم هستند و حاضرید تا نهایت بر آنها بیایستید؟

گفتة زیبای دیگری که اخیرا خواندم این است: « تنها زندگی‌ائي که ارزش داردْ آن است که خرج دارد »

این گفته‌هاْ گفتة عیسی مسیح خداوند را بیاد من می‌آورد: « ۳۴ ... اگر کسی بخواهد از من پیروی کند، باید خود را فراموش کرده، صلیب خود را بردارد و به دنبال من بیاید. » (مرقس ۳۴:۸)

هستند کسانی که ادعا می‌کنند پیرو عیسی مسیح هستند ولی زندگی آنها نمایانگر آنچه عیسی مسیح می‌گوید نیست. توجه کنید به دو شرطی که عیسی مسیح برای پیروان خود مقرر می‌کند. اول خود را فراموش کردن و بعد صلیبِ خود را برداشتن. اینجا منظورِ کلام خدا کنار گذاشتنِ خواسته‌ها و ارادة شخصی خودمان است، خواسته‌هائي که با آنچه خدا در نظر دارد متفاوت است. آیا حاضریم از خواسته خود بگذریم تا برکاتی که خدا در نظر دارد شاملِ حالِ ما شود؟ اگر پیروِ واقعیِ عیسی مسیح هستیم، بله. چالش اینجاست که چگونه می‌توان تفاوتِ خواسته و ارادة خدا را از خواسته و ارادة خود تشخیص داد. تجربیات شخصی و آنچه در اطراف ما می‌گذرد نمایانگر آن است که ما خود به خود خواسته و ارادة خدا را انجام نمی‌دهیم. ما احتیاج داریم که خودِ خدا ما را از خواسته‌های خود آگاهی داده و خود توانائي انجامِ آنها را بدهد. برای این منظورْ ما هم کلام خدا و هم روحِ مقدسش را داریم.

کلام خدا می‌گوید: « ۵ طرزِ تفکّرِ شما دربارة زندگی باید مانند طرز تفکّرِ عیسی مسیح باشد: » (فیلپیان ۵:۲)

وقتی طرزِ تفکّر ما طرزِ تفکّر مسیح شد، همانطور که عیسی مسیح برای ما بر صلیب رفت، ما هم حاضر خواهیم شد که صلیب خود را، یعنی آن خرجی که باید برای زندگی ارزشمندِ پیروِ عیسی مسیح بودن بپردازیمْ، با رضایت پرداخت نمائیم تا برکاتِ الهی شامل حال ما شود.

باشد تا شما دوست عزیز متوجة پرداختِ خرجِ داشتنِ رابطة شخصی با خدا در عیسی مسیح شده، با ایمان قلبی پیرو او شوید.

در محبت و خدمت مسیح 

بخششِ واقعی چیست؟



بخششِ واقعی چیست؟
تقریباً همة ما با این جمله در ایران بزرگ شدیم‌: « به نامِ خداوند بخشندة مهربان. » این جمله خدائی را معرفی می کند که دارای رحمت است. چه پر نشاط و خوشایند است آشنائی با خدائی که دارای رحمت و بخشنده است.

راستی چطور می‌توان رحمت خدا را بطورِ ملموس درک کرد. شما هم شنیده‌اید که می‌گویند: « فلانی خیلی بذل و بخشش می‌کند » دو سئوال که اینجا مطرح است این است که چه چیزی بخشیده شده است و چه خرجی در بر داشته؟

بعضی‌ها را می‌شناسیم که ترجیح می‌دهند مال دیگران را ببخشندْ تا اینکه از خود مايه‌ائی بگذارند. بنا به گفتة معروف: « خرج اگر از کیسة مهمان بود، حاتم طائی شدن آسان بود. »

اگر بخشش واقعی صورت می‌گیرد مطمعناً بهائی هم پرداخت شده است. حال چطور خدا می‌تواند بخشندة واقعی باشد؟ وقتی‌کهْ برای آنچه بخشیده بهائي را پرداخت نماید.

عیسی مسیح می‌فرماید: « ۱۰ زیرا که پسر انسان (لقبی که عیسی مسیح برای خود بکار می‌بُرد) آمده است تا گمشده را بجوید و نجات بخشد. » (لوقا ۱۰:۱۹)

عیسی مسیح آمد تا چه ببخشد؟ او آمد تا نجات ببخشد. او آمد تا من و شما دوست عزیز را که به خاطر گناه از خدا دورشده و در واقع گمشده بودیم پیدا نماید و نجات ببخشد.

حالا سئوالی دیگر مطرح است، نجات از چه؟

کلام خدا می‌گوید: «۲۳مزد گناه موت است ... » (رومیان ۲۳:۶)

پس به خاطر گناه، دوری ابدی از خداْ در انتظارِ بشرِ گناهکار است، و
 چون خدای عادل نمی‌تواند تخفیفی در عدالت خود مقرر نماید، جریمة گناه  را که مرگ باشد بطور کامل می‌طلبد. بنابراین جریمة مرگ را یا منِ گناهکار باید پرداخت نمایم یا عیسی مسیح بی‌گناه. خدا را شکر که عیسی مسیح با مرگ خود بر روی صلیب به جای من، جریمة گناهِ مرا پرداخت نموده، مرا از مرگ ابدی نجات بخشید. بخششِ واقعی و بهاي نجات را  عیسی مسیح خداوند پرداخت نمود. در ادامهْ، کلام خدا می‌گوید: «۲۳ ... امّا نعمت خدا (بخششِ رایگانِ خدا) حیاتِ جاودانی در خداوند ما عیسی مسیح است.» (رومیان ۲۳:۶)

حال که معنی واقعی بخششِ رایگانِ خدا را نسبت به خود در کلام خدا متوجه شديم،‌ بیائيد شما هم 
این بخششِ رایگانِ حیاتِ جاودانِ خدا را با ایمانِ قلبی به عیسی مسیح برای خود دریافت نمائید.

در محبت و خدمت مسیح