Monday, December 30, 2013

دسامبر ماه پرخطر برای نوکیشان مسیحی در ایران !



دسامبر ماه پرخطر برای نوکیشان مسیحی در ایران !

مسیحیان ایران در حالی کریسمس زادروز عیسی مسیح را جشن می‌گیرند که نوکیشان مسیحی و مسیحیان مرتبط با آن‌ها به دلیل تهدید‌های نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نمی‌توانند در کلیسا‌ها حضور پیدا کنند و ناچار‌ند در منازل خود به شکل مخفیانه کریسمس را جشن بگیرند.

ماه دسامبر برای مسیحیان سراسر دنیا یاد آور یک رویداد بزرگ است ، در ایام کریسمس زاد روز تولد عیسی مسیح همه ساله بویژه مسیحیان در سراسر دنیا خود را آماده می کنند تا این روز فرخنده را در کلیساها با دیگر ایمانداران به جشن و شادی و شکرگزاری بپردازند، اما این ایام برای مسیحیان بویژه نوکیشان مسیحی در ایران در سایه تهدیدات دستگاهای امنیتی جمهوری اسلامی رنگ و معنای دیگری دارد ، با آغاز کریسمس رادیو زمانه طی گزارشی در این باره در خصوص نوکیشان مسیحی آورده است ؛ " نوکیش" مسیحی ترکیبی است که وجود آن به دلیل حساسیت امنیتی جمهوری اسلامی به گرویدن مسلمانان به مسیحیت حائز وجه‌ای متفاوت از مسیحی بودن به شکل آباء و اجدادی آن شده است. بنا به احکام اسلام شیعه، کسی که مسلمان‌زاده است حق تغییر دین ندارد و در صورت این کار مرتکب ارتداد شده و تکفیر او واجب است. فردی که از پدر و مادر مسلمان‌ زاده‌شده و از دین خارج شود، حکم او اعدام است. در چنین ساختاری واژه نوکیش، برای توضیح هویت و موقعیت افرادی است که با دانستن این خطرات از دین اسلام به انتخاب خود خارج شده و دین دیگری را برگزیده‌اند.

- ماه دسامبر و دستگیری نوکیشان مسیحی

ماه دسامبر اگرچه ماه جشن و شادی مسیحیان در ایران است، اما ماهی است پر خطر برای نوکیشان مسیحی.

در آستانه جشن‌های میلاد مسیح، ماموران وزارت اطلاعات کرج به طور همزمان به منزل بهنام ایرانی از دگر اندیشان مذهبی (غیر تثلیثی) و امین خاکی و رضا ربانی حمله کردند و کامپیو‌تر‌ها، انجیل‌ها و دست‌نوشته‌های مرتبط با مسیحیت این افراد را نیز با خود بردند. دادگاه انقلاب اسلامی کشیش ورویر آوانسیان از ارامنه ایران را به دلیل رابطه با نوکیشان مسیحی به سه سال و شش ماه زندان محکوم کرد. دادگاه اتهامات وی را «اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» بیان کرد. همچنین در این ماه، رسول‌عبداللهی٬ مسیحی نوکیشی که به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ مسحیت» به سه سال زندان محکوم شده بود٬ به زندان اوین منتقل شد؛ دانشجویی که در خارج از ایران مسیحی شده بود، به صورت غیابی به دادگاه احضار شد و سعید عابدینی کشیش ایرانی-آمریکایی که نوکیش مسیحی است در بند می باشد همچنین تعدادی دیگر از نوکیشان مسیحی نیز از سالهای گذشته که بدلیل ایمان به مسیحیت به حبس و زندان محکوم شده اند در زندان اوین و در دیگر زندانهای شهرهای ایران همچنان در حبس بسر می برند.

- تدارک کریسمس در ایام عزا

گفتنی است امسال با وجود اینکه تدارک کریسمس برای جشن تولد عیسی مسیح با ایام اربعین حسینی (چهل روز بعد از عاشورا) همزمان شده، اما فروشگاه‌های شهر تهران پر از چراغانی، هدایا، نماد‌ها و درختان کریسمس است. به نقل از یک روزنامه نگار مسائل اجتماعی در تهران وی می گوید؛ بر خلاف سال‌های گذشته که به کسبه دستور داده شده بود که از نمایش ابزار جشن کریسمس (نوئل) در حاشیه خیابان‌ها و مراکز خرید جلوگیری شود، امسال چنین محدودیتی وجود ندارد و فروشندگان این محصولات اجناسشان را همه‌جا عرضه می کنند و بازار گرمی هم دارند. جعفری اضافه می کند که همین امروز یک درخت کاج متوسط بدون تزئینات در تهران به قیمت ششصد هزار تومان بفروش می‌رسد.

خبرگزاری فرانسه: روند فزاینده حملات خشونت بار علیه مسیحیان


از حدود 2.3 میلیارد مسیحی در سراسر دنیا، سالانه بین 9 هزار تا 100 هزار نفر به خاطر دین و اعتقادات  خود کشته می شوند.کارشناسان عمده خشونت علیه مسیحیان را از جانب رادیکالیسم مذهبی و به ویژه افزایش افراط گرایی اسلامی عنوان می کنند.

- تظاهرات مسیحیان پاکستان در شهر کراچی، در اعتراض به افزایش حملات خشونت بار علیه مسیحیان. اقلیت مسیحی در پاکستان سال هاست با تهدیدهایی چون بمب گذاری و حملات مسلحانه افراط گرایان روبروست.
شفقنا به نقل از خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: فعالان و ناظران مسیحیت می گویند هر سال هزاران مسیحی به خاطر دین و آیین خود کشته می شوند و روند آزار و اذیت آنها دائمن رو به گسترش است. در کشورهایی که مسیحیت با تهدید و خطر روبروست، مراسم و تجمعات آیینی مسیحیان به طرز فزاینده ای مورد هجمه و حمله قرار می گیرد.
پاپ فرانسیس، در یکی از مصاحبه های اخیر خود، تصریح کرد که این روزها در بسیاری از کشورها، پیروان تمام شاخه های مسیحیت از جمله پروتستان ها و کاتولیک ها مورد هدف واقع می شوند.
جان آلن، از پژوهشگران واتیکان و نویسنده کتاب جدیدی با عنوان "جنگ جهانی علیه مسیحیت" می گوید: "تصور غالب در غرب این است که یک مسیحی، همه جای دنیا، ثروتمند، قدرتمند و برخوردار از نفوذ و تاثیر سیاسی زیادی است. اما این تصور، منعکس کننده واقعیت نیست. مسیحیان در بسیاری کشورهای دنیا، فقیرند و چه به لحاظ زبانی و چه به لحاظ فرهنگی، جزو اقلیت ها به شمار می آیند."
آمارها و برآوردها در خصوص کشته شدگان اقلیت های مسیحی در سراسر دنیا، متغیر و با تردید همراه است. گفته می شود از حدود 2.3 میلیارد مسیحی در سراسر دنیا، سالانه بین 9 هزار تا 100 هزار نفر به خاطر دین خود کشته می شوند. آندرئا ریکاردی، موسس صندوق خیریه کاتولیک سنت اجیدیو در شهر رم، دوشنبه گذشته در سرمقاله روزنامه پرفروش کریر دلا سرا (Corriere della Sera) از سکوت واتیکان در برابر آزار و اذیت مسیحیان در کشورهای غیرمسیحی انتقاد کرد.
به تازگی یکی از گروههای پروتستانی مستقر در آمریکا با عنوان "درهای باز" (Open Doors) اعلام کرده است خطرناک ترین کشور دنیا به لحاظ میزان خشونت علیه مسیحیان، کره شمالی است. به گفته این گروه، پس از کره شمالی، در کشورهای عربستان سعودی، افغانستان، عراق، سومالی، مالدیو، مالی، یمن ( ایران) و اریتره بیشترین خشونت علیه مسیحیان اعمال می شود.
این گروه اعلام کرده است که وضعیت مسیحیان در مصر، اتیوپی و سوریه نیز رو به وخامت است. طبق ادعای گروه "درهای باز" در سراسر دنیا حدود 100 میلیون مسیحی مورد آزار و اذیت و تهدید قرار دارند.
شماری از ناظران معتقدند دلایل و عوامل خشونت های ضد مسیحی بسیار متغیر است و نمی توان صرفن "مسیحی بودن" آنها را دلیل اصلی این خشونتها تلقی کرد. به عقیده این گروه از ناظران، مجموعه ای از عوامل محلی و بومی در افزایش این خشونت ها موثر است.
به عنوان مثال، افزایش ناگهانی و صعودی حملات ضد مسیحی در جمهوری آفریقای مرکزی یا سودان جنوبی، بیشتر از آنکه به خود دین مسیحیت مربوط باشد، به اختلافات قومی و نزاع بر سر کنترل منابع ثروت و قدرت باز می گردد.
این مساله، از حساسیت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پروفسور اندرو چست نات، پژوهشگر دین مسیحیت در انتقاد از دیدگاه جان آلن در خصوص "جنگ علیه مسیحیان" در روزنامه هافینگتون پست نوشته است: " آلن نه تنها با مطرح کردن ادعای جنگ علیه مسیحیان، به مسیحیانی که در سراسر دنیا در معرض درد و رنج واقعی هستند آسیب وارد کرده، بلکه به طرزی خطرناک به آتش مناقشات و منازعات مذهبی دمیده است."
پروفسور چست نات می گوید جان آلن در کتاب خود، درباره جنگی موهوم نوشته است که فقط در صفحات کتاب او و البته در اطلاعات غیر قابل تایید بعضی سازمان های مسیحی وجود دارد.
کارشناسان به سه نوع خشونت عمده علیه مسیحیان اشاره می کنند: عمده ترین خشونت، از جانب رادیکالیسم مذهبی و به ویژه افزایش افراط گرایی اسلامی، بودایی و هندو بر می خیزد.
جان آلن، همچنین به نمونه هایی از خشونت اشاره کرده که از جانب گروهی دیگر از مسیحیان اعمال می شود؛ مثل حملاتی که کاتولیک های سنت گرا علیه پروتستان های آمریکایی در مکزیک ترتیب می دهند.
تهدید دوم، از جانب دولت ها بر می خیزد؛ جایی که دولت ها اقلیت مسیحی را برانداز، توطئه چین یا خرابکار تلقی می کنند. دولت های اریتره یا کره شمالی و ( ایران) در این گروه می گنجند. آلن می گوید در این کشورها هزاران مسیحی به زندان افتاده اند.
یک تهدید نیز به منافع اقتصادی، گروه های مافیایی و گروه های شبه نظامی باز می گردد. اینجا، آموزه های اجتماعی مسیحیت، تهدیدی علیه منافع اقتصادی این گروه ها تلقی می شود.

کشیش فرشید فتحی: ما در زندان میلادمسیح را جشن می گیریم


به مناسبت تولد عیسی مسیح یادداشتی از سوی زندانی مسیحی کشیش فرشید فتحی  خطاب برای کسانی که پس از گذشت 1100 روز همچنان برای آزادی وی دعا می کنند انتشار یافت، وی در این نامه از ایمانداران مسیحی خواسته است تا خود را برای یک سفر هیجان انگیز در سال جدید میلادی آماده کنند .
زندانی مسیحی  فرشید فتحی  متولد ۱۳۵۸ ( ۱۹۷۹میلادی) در آستانه سال نو میلادی (۲۶ دسامبر ۲۰۱۰) برابر با ۵ دی ماه ۱۳۸۹ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. وی پس از ۱۵ ماه بازداشت و بلاتکلیفی در بند 350 زندان اوین سرانجام  در دی ماه سال ۱۳۹۰ ( ژانویه ۲۰۱۲) دادگاهش برگزار گردید. کشیش « فرشید فتحی» در دادگاه انقلاب اسلامی توسط قاضی صلواتی به  اتهام « بر عهده داشتن سمت مسئول ارشد سازمان های خارجی در ایران و تهیه وجه مالی برای این سازمان ها» به شش سال زندان محکوم شد. اتهامی که همانند دیگر پرونده های مسیحیان با زبان سیاسی بیان شده است در حالی که وی تنها بخاطر ایمان به مسیحیت دستگیر شد.
کشیش فرشید فتحی اکنون در سومین سال دستگیری خود قرار دارد که تا امروز وی بدون مرخصی همچنان در زندان اوین به سر می برد و از حق مرخصی که از « حقوق اولیه» یک زندانی است برخوردار نیست.
بر اساس نوشته ایی که منسوب به فرشید فتحی به زبان انگلیسی در فیس بوک منتشر شده است وی خطاب به تمامی کسانی که برای او دعا می کنند یادداشتی ارسال نمود. این یادداشت برای تشویق شما در زیر منتشر می شود.
« خواهران و برادران عزیز،
ما اینجا در زندان میلاد مسیح را با احترام و شادی وصف ناپذیر جشن می گیریم.
سال 2013 رو به پایان است و خداوند را برای تمامی چیزهایی که در این سال به ما ارزانی داشت سپاس می گوییم. من سال 2013 را "سال مکاشفه" نامگذاری کرده بودم و اکنون بسیار خوشحالم که سال 2014 را "سال حضور خدا" بنامم.
خدا همانطور که به ابراهیم گفت از ما نیز می خواهد که پیش روی او راه رویم و کامل شویم. تا اکنون راه رفتن پیش روی خدا بسیار شیرین و پرهیجان بوده، سرشار از پایداری، مصیبت، سختی، فجایع، کتک خوردن ها، زندان، بی خوابی، گرسنگی، خلوص، معرفت، مهربانی، روح القدس، محبت حقیقی، سخنان راست و قدرت خدا.
پس برادران و خواهران من، اگر این نامه را می خوانید، خود را برای یک سفر هیجان انگیز در سال جدید آماده کنید.
ممنون از اینکه هنوز پس از 1100 روز در زندان من را در دعاهایتان به یاد دارید.
با آرزوی برکات در مسیح، - برادر شما، فرشید

بازداشت جمعی از نوکیشان مسیحی در ایام کریسمس


براساس گزارشات پنج تن از نوکیشان مسیحی در مراسم کریسمس امسال در یکی از کلیساهای خانگی شرق استان تهران بازداشت شدند. اِعمال محدودیت، فشار و آزار نوکیشان مسیحی در ایران همچنان ادامه دارد.

 روز سه شنبه سوم دی ماه سالجاری در آستانه ایام کریسمس ماموران امنیتی با هجوم به منزل مهندس حسینی، اقدام به بازداشت وی و چند تن از نوکیشان مسیحی به نامهای احمد بازیار، فائقه نصرالهی، مستانه رستگاری و همچنین امیرحسین نعمت اللهی نمودند.
گزارش‌ها می‌گوید: این افراد برای دعا و نیایش و مراسم کریسمس، سالروز تولد عیسی مسیح در آن محل حاضر شده بودند.
بر اساس گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، ماموران لباس شخصی مجهز به بیسیم و سلاح کمری، ضمن اهانت و بازرسی افراد حاضر در آن محل، همزمان به تفتیش منزل مذکور پرداخته و کتب و سی دی‌ها و لب تاپ‌های آنان را ضبط کردند. همچنین دستگاه ریسیور ماهواره منزل را نیز همراه با وسایل مذکور انتقال دادند.
ماموران امنیتی همچنین به بازرسی منزل یکی از همسایگان مهندس حسینی که در حال رویت هجوم و اقدامات ماموران بود، پرداخته و ضمن اهانت و ضرب و شتم پدر آن خانواده، آنان را تهدید به سکوت کردند.
هنوز از محل بازداشت و وضعیت این بازداشت شدگان مسیحی خبری منتشر نشده است.
همه ساله با فرارسیدن ایام کریسمس ضمن کنترل و نظارت بر کلیسا‌ها و اعضا و ایمانداران مسیحی فشار و تهدیدهای خود را به شدت افزایش می‌دهد.
در این ایام همچنین بسیاری از نوکیشان مسیحی مورد آزار و فشار و تهدید و بازداشت واقع می‌شوند، که از جمله می‌توان به اقدام هماهنگ و بازداشت جمعی از نوکیشان مسیحی ساکن تهران طی سالهای گذشته اشاره کرد.
روزهای نزدیک به ایام کریسمس که برای مسیحیان سراسر دنیا یاد آور یک رویداد بزرگ است، اما این ایام برای مسیحیان بویژه نوکیشان مسیحی در ایران در سایه تهدیدات دستگاهای امنیتی جمهوری اسلامی رنگ و معنای دیگری دارد.
گفتنی است حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه  4 دیماه 1392 سالروز میلاد عیسی مسیح را به رهبر کاتولیک های جهان تبریک گفت این در حالی است که نوکیشان و مسیحیان ایران از زمان آغاز ریاست جمهوری وی همچنان زیر فشار و آزار اذیت دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی قرار دارند.