Wednesday, September 4, 2013

حکمی برخلاف قانون وتعهدات بین‌المللی:هشت سال زندان برای نوکیش مسیحی سعیدعابدینی


سعیدعابدینی به اتفاق همسرش نغمه عابدینی و دو فرزندش
همسر سعید عابدینی، نوکیشی ایرانی ـ آمریکایی تبار که حکم ۸ سال زندان برای او تایید شده است با اظهار اینکه به هیچکدام از مفاد اعتراضی آنها در دادگاه تجدید نظر توجهی نشده، به کمپین بین الملی حقوق بشر در ایران گفت:«سعید در سال ۲۰۰۴ و در زمان ریاست جمهوری خاتمی تغییر دین داد و ما با هم در آن زمان عقد مسیحی کردیم و عقدمان هم تایید شد. آنموقع در زمان خاتمی این مجوزها داده می شد. فعالیت هایش برای جمع آوری ایمان داران مسیحی هم به همان دوران بر می گردد که مشکلی نداشت و قابل تایید بود و در سال ۱۳۸۵ هم که از ایران خارج شد. بنابراین ما اعتراض کردیم که سعید هیچ قانونی را در ایران نشکسته است. براساس بند ۱۸ و۱۹ قانون اساسی آزادی مذهب در ایران وجود دارد پس سعید نیست که قانونی را شکسته است بلکه ایران است که قوانین داخلی و تعهدات بین المللی خودش را شکسته و سعید را یک سال در زندان نگه داشته است.»
نغمه عابدینی که ساکن آمریکا است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« ایران دارد غیرقانونی سعید را نگه می دارد. مشکل سعید سیاسی نیست بلکه مشکل او آزادی در انتخاب مذهب است. همین طور سعید شهروند آمریکایی هم هست و ایران نمی تواند او را در زندانش نگه دارد.»
ناصر سربازی، وکیل سعید عابدینی دوشنبه ۴ شهریور ماه اعلام کرد که دادگاه تجدید نظر، حکم دادگاه بدوی موکلش را عینا تایید کرده است. این وکیل مدافع اظهار کرد دادگاه تجدید نظر« بدون توجه به ایراداتی که به دادنامه بدوی» وارد بوده، حکم هشت سال حبس موکلش را مجددا تایید کرده است.
سعید عابدینی، نوکیش مسیحی ایرانی ـ آمریکایی تبار پس از تغییر مذهب در سال ۱۳۸۵ از ایران به آمریکا رفت و در مهرماه ۱۳۹۱ برای «بازدید از خانواده و تاسیس یک پرورشگاه» به ایران برگشت که در منزل پدریش دستگیر شد. او در بهمن ماه همان سال به اتهام تشکیل کلیساهای خانگی در ایران به قصد بر هم زدن امنیت ملی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۸ سال زندان محکوم شد. دادگاه تجدید نظر عینا این حکم را تایید کرده است. این زندانی در حال حاضر در زندان اوین به سر می برد.
نغمه عابدینی با اظهار اینکه مسولان آمریکا باید برای آزادی سعید که شهروند این کشور است تلاش کنند، به کمپین گفت:« من امروز با شنیدن خبر تایید حکم سعید با روزنامه ها و تلویزیون های اینجا صحبت کردم و گفتم که خطر بی عدالتی همه جا است و اگر در جای ناعدالتی شود و ما حرکتی نکنیم و فکر نکنیم که نوبت ما نمی رسد، اشتباه است. من به دولت آمریکا هم گفتم که اگر سکوت کنیم نوبت به خودمان هم می رسد. ما مسولیت داریم و سکوت در برابر شرارت خود شرارت است.»
خانم عابدینی ادامه داد: متاسفانه سیستم آمریکا تا الان خیلی نرمتر از آنچه که باید با این قضیه برخورد کرده است. بهرحال سعید شهروند آمریکایی هم به حساب می آید و ایران دارد قانون را با زندانی کردن سعید می شکند. من هنوز کلمه ای از اوباما نشنیدم در حالیکه خیلی از سناتورهای آمریکایی برای ازادی سعید نامه ای امضا کردند.»
خانم عابدینی در پاسخ به اینکه آیا آنها در نظر دارند اعاده دادرسی کنند به کمپین گفت:« فعلا نمی دانیم. تازه امروز خبر را شنیدیم. اما با رد شدن اعتراض ما و تایید حکم دادگاه بدوی در دادگاه تجدیدنظر عملا راه دیگری برای پیگیری نمانده است. حالا باید راه ها را بررسی کنیم و ببینیم چه می شود کرد اما فشارهای خارج از کشور ادامه خواهد داشت. »
نغمه عابدینی با اظهار امیدواری از اینکه حسن روحانی در حل پرونده همسرش کمک کند، گفت:« راستش من خیلی خوشبین نیستم اما امیدوارم که آقای روحانی همان طور که به دنیا نشان می دهد که خواهان دادن آزادی به مردم است همین طور هم عمل کند و راهی برای آزادی سعید و دیگر زندانیانی که به علت مذهب یا تفکرشان در زندان هستند بیابد. بهرحال ۶۰۰ هزار نفر آمریکایی برای آزادی سعید نامه امضا کردند و ما همه منتظریم ببینیم آیا از سوی آقای روحانی بر اساس قول و وعده های که خودش داده، حرکتی می شود.»
همسر سعید عابدینی در خصوص وضعیت جسمی این کشیش زندانی گفت:« روحیه او خوب است اما می دانیم که حداقل دو بار مورد ضرب و شتم در زندان قرار گرفته و باعث خونریزی داخلیش شده است که همچنان هم درد دارد. متاسفانه این یک امر عادی است که وقتی ضربه به زندانی وارد می کنند هیچ رسیدگی بعد از آن صورت نمی گیرد و زندانی در دردش درون زندان زندگی می کند. »
خانم عابدینی همچنین گفت که علیرغم یک سال حبس او حتی یکبار نیز اجازه ملاقات حضوری یا حق تماس تلفنی با خانواده اش را نداشته است.

No comments:

Post a Comment