Monday, November 11, 2013

ادامه مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی، آیا سعید عابدینی هم به ژنو می رود؟






سناتور تد کروز: مذاکرات جدی حال حاضر در ژنو بر سر مشکل هسته ای ایران موقعیت بسیار خوبی است که مقامات رسمی آمریکا موضوع سعید عابدینی را با مقامات جمهوری اسلامی در میان بگذارند و به طور مستقیم خواهان آزادی فوری او بشوند.
به نقل از "گلوبال دیسپچ"، هم زمان با اوج گرفتن اخبار مربوط به احتمال توافق هسته ای میان حکومت جمهوری اسلامی و قدرتهای جهانی در ژنو سویس، روز شنبه هجدهم آبان (9 نوامبر 2013) اعلام شد که جمعی از سناتورهای آمریکائی طی یک نامه فراحزبی از باراک اوباما خواسته اند تا موضوع آزادی سعید عابدینی نوکیش مسیحی ایرانی – آمریکائی را در مذاکرات جاری با مقامات جمهوری اسلامی مطرح کنند و خواهان آزادی فوری او از زندان در ایران بشوند.
این نامه توسط سناتور جمهوری خواه "تد کروز" نماینده ایالت تکزاس در سنای آمریکا تهیه شده است. تد کروز که در حال حاضر یکی از رهبران اصلی جریان سیاسی قدرتمند موسوم به "تی پارتی" در ایالات متحده می باشد به رسانه ها در این باره گفت: «رئیس جمهور ایالات متحده یک شخصیت با نفوذ  جهانی است که باید از قدرت خود در مورد برقراری عدالت برای شهروندان مظلوم و در جفای کشورمان در هرکجای جهان اقدام نماید و کاری انجام دهد.»
او در ادامه اضافه نمود:«مذاکرات جدی  حال حاضر در  ژنو بر سر مشکل هسته ای ایران موقعیت بسیار خوبی است که مقامات رسمی ایالات متحده موضوع سعید عابدینی را که به خاطر ایمان مذهبیش درتله ای گیر کرده که راه برون رفتی از آن ندارد، با مقامات جمهوری اسلامی در میان بگذارند و به طور مستقیم خواهان آزادی فوری او بشوند.»
نامه ای که از سوی سناتور تکزاس تهیه و به امضای تعدادی از سناتورهای هردو حزب دمکرات و جمهوری خواه رسیده، از اوباما برای دخالت در حل این موضوع موکدا درخواست همکاری نموده است.
در بخشی از این نامه سناتورها خطاب به رئیس جمهور آمریکا می خوانیم: «تمام کسانی که پرونده سعید عابدینی را تا کنون دنبال کرده اند به شما توصیه می کنند که در این باره با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی موضوع را در میان بگذارید. ما معتقدیم در این شرایط جدید دیپلماتیک پیش آمده بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی به احتمال پاسخگو شدن مسئولان حکومت اسلامی به چنین درخواستی اضافه شد است. برای حکومت ایالات متحده ضروری و واجب است که فوری از این موقعیت استفاده کند و به طور مشخص و برجسته به نمایندگی از طرف سعید عابدینی و خانواده او در اولین فرصت ممکن اقدام نماید.»
به گفته یکی از مسئولان دفتر سناتور کروز، قید کلمات واجب، ضروری و فوری در این نامه به خاطر اخباری است که این هفته درباره انتقال پستور عابدینی از زندان اوین به زندان رجائی شهر منتشر شده است. او معتقد بود که انتقال زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان اوین به زندان رجائی شهر همواره نشانه بدتر شدن وضعیت وسخت گیری بسیار بیشتربا  آنها می باشد. به گفته این مقام در ماههای اخیر به سعید حق ملاقات با بستگان داده نشده است و این نیز بر نگرانی ها می افزاید.
خبر ارسال این نامه از سوی سناتورهای آمریکائی به اوباما در حالی منتشر می شود که منابع خبری نزدیک به مذاکرات تا کنون نشانه ای از صحبت در مورد وضعیت این نوکیش مسحی ایرانی -آمریکائی   از سوی مقامات آمریکائی  ارائه نداده اند و در این مورد هیچ نشانه ای نیست.
البته محتوای مذاکرات با توافق طرفین تا حصول نتیجه محرمانه می باشد. به همین دلیل معلوم نیست در حاشیه  مذاکرات سه ساعته روز جمعه و جلسه پنج ساعته روز شنبه در ژنو  با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا، آیا صحبتی درباره این مورد شده است یانه؟
سعید عابدینی مهرماه سال گذشته (1391)  در حالی که به گفته همسرش «برای دیدار خانواده خود و تأسیس یک پرورشگاه» به ایران رفته بود، در پی هجوم نیروهای امنیتی به منزل پدری او بازداشت شد. در حالی که منابع مسیحی ایرانی داخل و خارج کشور هیچ خبری از این ماجرا نداشتند، ناگهان در روز چهارشنبه 29 آبان ماه (19 دسامبر) این خبر را فاکس نیوز مهمترین شبکه خبری آمریکا برای اولین بار اعلام کرد و با همسر عابدینی مصاحبه نمود. او در این مصاحبه رسما بازداشت همسرش را تائید کرد.
وکیل عابدینی یکشنبه 8 بهمن 1391 (27 ژانویه 2013) به شعبه 26 دادگاه انقلاب احضار شدو حکم هشت سال زندان موکلش به او ابلاغ گردید. او درخواست تجدید نظر داد و عاقبت  وکیل مدافع سعید عابدینی روز دوشنبه 4 شهریور(26 اوت 2013)  اعلام کرد که دادگاه تجدید نظر حکم بدوی هشت سال حبس تعزیری برای موکلش را مورد تائید  قرار داده است.
زمانی که روحانی به نیویرک رفته بودرادیو فردا گزارش دادکه  نغمه شریعت پناهی، همسر سعید عابدینی،  برای دیدار با حسن روحانی، به نیویورک رفته و حامل نامه‌ای از همسر زندانی‌اش برای رئیس جمهور ایران است.
لازم به یاد آوری است که سناتور تد کروز فرزند کشیش  "رافائل کروز" می باشد. این کشیش پروتستان بشارتی که دارای نفوذ زیادی در ایالت تکزاس می باشد از مخالفان بسیار صریح اللهجه باراک اوباما در آمریکا محسوب می شود. هفته گذشته مخالفان جمهوریخواهان تی پارتی و طرفداران رئیس جمهور آمریکا او را متهم کردند که سال گذشته در جریان یک کمپین انتخاباتی کشیش رافائل خواهان بازگرداندن اوباما به کنیا شده است. کنیا یک کشور آفریقائی است که پدر اوباما متولد آنجا می باشد. این موضوع باعث شد تا سناتور کروز وادار به موضعگیری درباره پدر خود شود.

No comments:

Post a Comment