Wednesday, April 16, 2014

HVA HAR DU I HUSET?

SI MEG : HVA HAR DU I HUSET
?
Som pånyttfødte troende har vi fått del i en arv som de fleste bare kan drømme om. Det som er trist er at de fleste av oss ikke er klar over det, Ikke rart Paulus ber denne bønnen i efeserbrevet om at vi må få øynene åpne slik at vi kan se hvor rik på herlighet arven ER, jeg uthever ER , ikke skal bli åvan der. Det er nedlagt i oss ved pånyttfødselen. En skatt som kan dekke dine behov og mer enn det i dette jordelivet. I det gamle testamentet i bibelen så står det om en alenemor som hadde to sønner og som hadde masse gjeld.Og de truet henne med å ta fra henne begge sønnene om hun ikke betalte tilbake det hun skyldte. Gud sa til henne at hun skulle ta den lille oljen hun hadde (på den tiden var olje veldig verdifult) og så skulle hun låne kar av naboene og helle det hun hadde oppe i de. Dette var jo helt latterlig, men hun gjorde som hun fikk beskjed og dette forløste hele mirakelet. Hun fylt alle karene og fikk mer enn nok til å betale tilbake det hun skyldte og å leve godt av resten. Det hun kunne ha gjort var jo å si : nei, det lille jeg har igjen må jeg ha for meg selv, men det gjorde hun altså ikke Hva lærer vi av dette, jo alt det vi trenger til for å få dekt våre behov ligger i det at vi finner ut hva Gud har gitt oss, tar dette i bruk, anvender det , gir det videre altså, så vil vi få se at Gud mangedobler det. Tenk på den lille gutten som var på tur med nistepakken sin i Johannes evangeliet kap.6. Han hadde 5 byggbrød og to små fisk og lite ante vel han at han skulle være vitne til det store mirakel at ved at han gir det til Jesus så vil det mette 5 tusen. Jesus viser oss her et enormt prinsipp, at om vi tar det vi har, takker for det og anvender det og gir det videre så vil det mangfoldiggjøre seg. Jeg husker når vi var små at vi tok småsten i hånden og sa: så mye har jeg, og så kastet vi det opp i luften og sa : så mye gav jeg bort, og når det det kom tilbake så sa vi: og så mye har jeg igjen. Det var selvfølgelig mindre, men i Guds rike blir det altså motsatt. Lukas, en av vennene til Jesus (som forøvrig var utdannet lege ) sier i boka han har skrevet i Bibelen i kap. 6 vers 38: Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål , stappet , ristet og overfylt skal det bli gitt til dere i fanget.

No comments:

Post a Comment