Sunday, November 23, 2014

فرق بین شاخه های مسیحیت

فرق بین شاخه های مسیحیت 


کلیساها به سه شاخه اصلی کاتولیک ، پروتستان و ارتودکس تقسیم می شوند اگرچه یک کلیسا ، یک بدن و یک عروس وجود دارد و آنچه آنها را مسیحی واقعی نگه داشته است اعتقاد به انجیل اصیل یا به اصطلاح Kerygma می باشد . هرچند این فرقه ها در مسائلی باهم فرق می کنند و حتی در درون خودشان مخصوصا پروتستانها به دهها شاخه کوچکتر تقسیم می شوند ولی در مسائل اساسی  خداشناسی و نجات شناسی و همچنین الهام کلام که اصول اساسی مسیحیت است تقریبا مثل هم ایمان دارند.
اگر می خواهید کسی را سریع ارزیابی کنید که آیا اعتقاد درست دارد یا نه . می شود این چند سئوال اساسی را کرد
1- آیا به خدای یکتای تثلیث اعتقاد داری؟
2-آیا مسیح را بعنوان خدای کامل و انسان کامل می پذیری ؟
3- آیا ایمان داری که خون مسیح برای گناهان تو ریخته شد و تو با توبه و ایمان  به خون او و زندگی مسیحی می توانی نجات یابی ؟
4- آیا به الهام حقیقی کلام خدا اعتقاد داری ؟
5- آیا به ایمان پدران کلیسا و اعتقاد نامه های قرون اول مثل اعتقاد نامه نیقیه اعتقاد داری ؟ (اعتقادنامه های كلیسا پیوست است)
مقاله من 2 قسمت دارد.
1-  تفاوت كلیساهای رسولی (كاتولیك و ارتودكس) با پروتستان
2-  تفاوت كلیساهای رسولی
بخش اصلی:
1- تفاوت كلیساهای رسولی (كاتولیك و ارتودكس) با پروتستان:
شاید اولین سئوالی كه برای شما پیش بیاید این باشد چرا كلیساهای مختلف بوجود آمدند؟
كلیساهای مختلف بر اساس تفسیرهای متفاوت از كلام خدا و سلایق مختلف و نیاز زمانه و مسائل سیاسی و جغرافیایی و … بوجود آمده اند.
اولین جدایی بین كلیساهای شرق (بیزانس) و غرب (روم) بود  كه جنبه الهیاتی خاصی نداشت.
دومین جدایی در مورد مسئله طبیعت مسیح بود كه در شورای چهارم رخ داد كه كلیساهای كلیسای ارمنه ، قبطی ، حبشی  و یعقوبی سوریه و لبنان (كلیساهای ارتودكس رسولی غیر كالدستونی) را از كلیسای كاتولیك جدا كرد.
جدایی سوم در سال 1054 بین كلیسای كاتولیك و ارتودكس در مورد صدور روح القدس از پدر یا از پدر و پسر بود ، البته مسائلی مثل ازدواج كشیشان و مسائل سیاسی نیز مطرح بود.
جدایی چهارم در سال 1517 به رهبری مارتین لوتر بخاطر اعتراض به فروش مغفرت نامه ها و بی توجهی به كتاب مقدس و عوامل دیگری بین پروتستان و كاتولیك بوجود آمد.
تفاوتهای عمده بین کلیساهای رسولی با پروتستان
تفاوتها
كلیساهای رسولی
كلیساهای پروتستان
آئین ها
7 آئین
2 آئین
نجات
ایمان و اعمال
ایمان
عهد عتیق
48 كتاب
39 كتاب
اصول ایمان
كتاب مقدس و
سنت رسولان
و نوشته های پدران كلیسا
كتاب مقدس
اهمیت به
عشاء ربانی
موعظه كلام
حق تفسیر كتاب مقدس
كلیسا
هر فرد
کلیساهای رسولی: به کلیساهای گفته می شود که به سنت رسولان و دستگذاری آنها به اسقفان و بعد از آن تا حالا معتقدند.
هفت آئین كلیساهای رسولی: تعمید ، تائید ، توبه ، عشاء ربانی ، ازدواج ، تدهین بیماران ، دستگذاری خادمین
دو آئین كلیسا های پروتستان : تعمید ، شام خداوند
انواع كلیساهای اصلی پروتستان عبارتند از:
1-لوتری : مثل كلیسای كاتولیك ولی تكریم مریم و مقدسین نبود و نان و شراب در عشاء عملا تبدیل نمی شود.
2- پریزبیتری (مشایخی) یا انجیلی : اعتقاد به جبر در نجات و عدم از دست دادن نجات
3-انگلیكن (اسقفی) : مثل كاتولیكها ولی زیر نظر پاپ نبودند ، كلیسای انگلیسی ها
4-بابتیست : تاكید بر تعمید به روش غوطه وری و در سن بلوغ
5-متودیست : بوسیله موعظه های جان وسلی از كلیسای انگلیكن جدا شدند.
6-برادران : همه كاهن و پادشاه هستند و همه باهم برادرند و مقام كلیسایی بزرگتر نیست.
7-پنطیكاستی (جماعت ربانی) : تاكید بر تجربه تعمید روح القدس عملی جدا از توبه و ایمان به مسیح.
اخیرا جنبشی عظیم در همه كلیساها برای اتحاد كلیساها بوجود آمده است و کلیساهای مختلف رفتار خیلی خوبی باهم دارند. مخصوصا بعد از شورای دوم واتیکان که باعث شد کلیساهای کاتولیک و پروتستان همدیگر را بپذیرند.
همچنین جنبشی کریزماتیک (توجه به عطایای روح القدس) در همه کلیساها بوجود آمده است و در حدود 120 ملیون کاتولیک کریزماتیک وجود دارد.
2- تفاوت كلیساهای رسولی:
اصلاحات باعث شد که کلیسای کاتولیک به کتاب مقدس و بشارت و زندگی مسیحی توجه بیشتری بکند. طریقه های مهم كلیسای كاتولیك كه به منظور اصلاحات در این كلیسا بوجود آمدند عبارتند از:
1-ژزوئیت ها : از 1540 با تاكید برفقر ، تجرد و اطاعت ، بشارت و ترویج علم
2-دومنیكن ها : از  1220 با تاكید بر تبلیغ مسیحیت در خاور میانه ، ریاضت ، فعالیتهای آموزشی
3-فرانچسكانی : از 1220 با تاكید بر پاكی ، فقر ، اطاعت ، تبلیغ به مسلمانان سوریه ، اهمیت به خود سازی قبل از بشارت ، حمایت از ضعیفان و  بهبود رابطه انسان و طبیعت
4- آگوستینی : از1240 با تاكید بر فعالیتهای خیریه و  كمك به نیازمندان ، تبلیغ مسیحیت و اندیشه های آگوستین ، مبارزه با منحرفین ، اهمیت به وحدت بین مسیحیان
5-بندیكتی : از 1100 با تاكید بر كیفیت آئین ها ، رهبانیت و زندگی در صومعه ، كار ، فقر ، انكار نفس ، نخورن گوشت ، سكوت دائم ، شلاق زدن به خود برای آمرزش گناهان (که کاری غلط است) ، مخالف جنگ و عامل موثر در پایان جنگهای صلیبی بودند.
6-كارمیلیتانی های پا برهنه : از 1560 با تاكید بر تبلیغ در میان غیر معتقدین ، پیروی از مریم مقدس و اهمیت به دعا
7-سالزین ها : از سال 1860 با تاكید بر جوانان
8-لازاریست ها : از سال 1630 با تاكید بر غیر معتقدین
9-ردمپتوریست ها : دعوت افراد مشهور به مسیحیت با جواب دادن به سئوالات آنها
10- برادران مدارس مسیحی : از سال  1680 با تاكید بر كمك به فرزندانی كه مورد آزار قرار گرفته اند و با تاكید برفقر ، پاكی ، تجرد ، اطاعت ، اتحاد و خدمت به فقرا.
11-دختران عشق و نیكی : با تاكید بر پرستاری از بیماران
12-كنیزان كار خیریه : با تاكید بر پرستاری از بیماران ، تربیت جوانان و امور خیریه.
13- دختران مدرسه ای بانوی ما : با تاكید بر تعلیم عقاید كاتولیكی
14-طریقه آنای مقدس : با تاكید بر بهداشت ، آموزش ، تربیتی
15-پرستندگان تثلیث : با تاكید بر اینكه مثل فرشتگان تثلیث را بپرستند.
تعداد کاتولیکها در دنیا حدود 1.2 ملیارد است و تعداد پروتستانها در دنیا در حدود 850 ملیون و تعداد ارتودکسها حدود 450 ملیون نفر هستند.
تفاوت کلیساهای رسولی باهم
كلیسای ارمنه ، قبطی ، حبشی  و یعقوبی سوریه و لبنان
(غیر كالدستونی)
كلیساهای ارتودكس
(در مسیر درست)
كلیسای كاتولیك
(جامع و جهانی)
مسیح
یك ذات الهی – انسانی
ذات الهی و ذات انسانی
ذات الهی و ذات انسانی
صدور روح القدس
از پدر
از پدر
از پدر و پسر
شوراهای كلیسایی
3 شورا
7 شورا
22 شورا
دستگذاری
همراه با تدهین
بدون تدهین
همراه با تدهین
عشاء ربانی
تنها در یك منبر و
توسط یك كشیش در یك روز
تنها با صوت
هم بصورت صوتی و هم بی صوت (بصورت خواندن)
نان و شراب در عشاء ربانی
نان –بدون خمیر مایه
شراب- بدون آب
نان –با خمیر مایه
شراب- با آب
نان –بدون خمیر مایه
شراب- با آب
اعیاد متحرك
دارند
ندارند
ندارند
تاریخ تولد
تاریخ تعمید عیسی
6 ‍ ژانویه
6 ژانویه – میلاد
19 ژانویه – تعمید
25 دسامبر – میلاد
6 ژانویه – تعمید
ازدواج خادمین
شماس و كشیش – ازدواج
اسقف – مجرد
شماس و كشیش – ازدواج
اسقف – مجرد
شماس– ازدواج
كشیش و اسقف – مجرد
آئین تائید
(تعمید روح)
همراه تعمید آب در کودکی
همراه تعمید آب در کودکی
در سن بلوغ
(12 سالگی)
صلیب كشیدن
از چپ به راست
از راست به چپ
از چپ به راست
پاپ
جاثلیق دارند
جاثلیق دارند
توسط كاردینالها
انتخاب می شوند
نام بدعتهای مسیحی (گروههای که جزو مسیحیت نیستند)
1- شاهدان یهوه                                                2–مورمونها
3-ادونتیستها                                             4-علم مسیحی
5-کویکرها                                                 6- یگانه انگاران یا Only Jesus
7- New Age 8- لیبرالها و نو ارتودکسی
9-كلیساى جهانى خدا یا پیروان آرمسترانگ       10-یونورسال ها یا همه نجات ها

كلیساهای موجود در ایران:
1-  كلیسای رسولی ارتودكس ارامنه در اكثر شهرهای كشور
2-  كلیسای كاتولیك برای ملیتهای مختلف مثل ارامنه ، آشوری ، فارس زبانان ، كره ای ها ، فرانسوی ها و …..
3-  كلیسای اسقفی فارسی زبان  در تهران ، شیراز ، اصفهان
4-  كلیسای انجیلی ارمنی زبان ، آشوری زبان و فارسی زبان و  کره ها و ….
5-  كلیسای برادران ارمنی زبان
6-  كلیسای جماعت ربانی ارمنی زبان ، آشوری زبان و فارسی زبان و …
نتیجه:
ما امروز با کلیساهای مختلف آشنا شدیم ، هر کلیسای برای خودش نقاط قوت و ضعفی دارد ، بعضی کلیساها بر بعضی چیزها تاکید دارند و بعضی دیگر بر بعضی دیگر. آگاهی ما باعث می شود با دید وسیعتری به کلیساهای مختلف و کلیسای خودمان بنگریم. ما باید کلیسای خود را هم خوب بشناسیم تا بتوانیم جواب سو تفاهماتی که ایجاد می گردد را بدهیم. بعضی از ایمانداران مرتب کلیسایشان را عوض می کنند ولی خدا می خواهد ما عوض شویم چون تنها انسان عوض شده است که می تواند دنیا را تغییر دهد.
در پایان قسمتی را برایتان می خوانم از برادر عزیزم در وبلاگ کلیسای جهانی.
” کلیسای مسیح باغی است از گلهای رنگارنگ و زیبا که هر کدام عطر و جلوه خاص خود را دارند و رایحه دل انگیز و خوش برای خداوند و هم دنیای اطراف خود، چشمان ما زمانی که با دید خداوند بدین کلیساها بنگرد ،  می تواند آنچه را که خداوند در آنها می بیند، مشاهده کند و می توانیم هر یک از ما چنین اظهار بداریم:
من می خواهم یک کاتولیک باشم، مثل پدر جروم که زندگی خود را در راه ترجمه کلام خدا گذارد و چشمانش در کلام کم سو گردید. می خواهم کاتولیک باشم و عضو کلیسای جامع مسیح، کاتولیکی چون فرانسوای آسیسی که پیام محبت و فقر را به گوش کر زمانه نواخت، بلی اگر کاتولیک بودن یعنی سنت فرانسیس بودن، من می خواهم یک کاتولیک باشم تا بوسه بر سر و صورت جذامیان بزنم و منادی رستگاری فقرا در میان فساد و تباهی باشم، بلی چون او دیوانگی تازه را اعلان نمایم و می خواهم کاتولیکی باشم چون هزاران خواهر و برادرم که در دور افتاده ترین نقاط دنیا آغوش خود را بر هر گرانبار و دردمند گشودند و پدر و مادر یتیمان شدند و یاور سالمندان و روستائیان. من نیز آرزو دارم مثل آنان باشم.
یک کاتولیک برای عیسی مسیح.
من می خواهم یک ارتدوکس باشم به درستی و معنی نامم در تعلیم صحیح مسیح، با هدایت روح القدس، خارج از بت پرستی. ارتدوکسی چون گریگور نور دهنده که از قعر سیاه چالها مسیحیت را بنیاد بنهم، می خواهم ارتدوکسی باشم چون هزاران شهیدی که در ایران شمشیر شاپورها و بهرام ها و یزدگردها آنان را تکه تکه کرد. بلی ارتدوکس چون آنها که خداوند را انکار ننمودند. ارتدوکسی چون آشوریهای ان زمان ایران که پایهای زیبای این مبشرین تا به هند نیز رفت فقط با یکی عصا و توشه دان. می خواهم ارتدوکسی باشم همچون ژاک دست و پا برده و هزاران هزار شهیدی که در اقرار خداوند خون ریختند ولی کلیسای خدا را استوار ساختند بر صخره ایمان و امید و محبت.
ارتدوکسی می خواهم باشم برای عیسی مسیح
من می خواهم یک پروتستان باشم. معترضی علیه گناه و شیطان که جنگ من با خون و جسم نیست ، بلکه با فوجهای شرارت در جایهای آسمانی، می خواهم چون لوتر بیداری، همه زمانها باشم و حیاتی را که با ایمان است بدست آورم. چون وسلی ها قدوسیت را ندا دهم و چون مودیها، فینی ها و مولرها از محبت مسیح سفید برای سیاهان بگویم و چون هزاران برادر و خواهری می خواهم باشم که آرامگاهشان جنگلهای تاریک آفریقاست و در راه مسیح جان داده اند، همچون شوایتزرها و … بسیاری دیگر که حتی نامشان معلوم نیست.
یک پروتستان برای عیسی مسیح…
می خواهم یک پروتستان، ارتدوکس و کاتولیک باشم، مثل عزیزانم که در زندانها در شکنجه هستند و بی رمق و زیر چکمه های ظلم و ستم دعای آنان هنوز بر می خیزد و چون بخور بحضور خدا بالا می رود. می خواهم یک … چون استیفان که لقبی نداشت و حتی مثل شاگردان در انطاکیه مسیحی هم نامیده نشده بود، چون او همچون یعقوب شهید و پطرس وارونه مصلوب و چون میلیونها خواهران و برادرنم که معلوم نبود چه بودند و نامی نداشتند جزء شاگرد ولی طعمه شیرهای درنده شدند و در شعله ها خاکستر گردیدند، اما عیسی مسیح را ایستاده دیدند. می خواهم چون برادر چینیم، چون خواهر سیه چرده ام، و برادر عرب زبانم و افریقایی بی زبانم می خواهم چون همه آنان در مسیح باشم. نه کیفایی، نه پولسی نه اپلسی بلکه یک شاگرد و متشکل شوم بصورت پسر خدا در بدن مسیح و می خواهم روزی با تمامی برادران و خواهران کاتولیک، ارتدوکس و پروتستانم در آسمان باشم و با همه آنان یک سرود بخوانیم و خدا را بسرائیم قدوس، قدوس، قدوس … “
پیوست:
اعتقاد نامه نیقیه
ما ایمان داریم به خدای واحد، پدر قادر مطلق، خالق آسمان و زمین، و همه چیزهای دیدنی و نادیدنی.ما ایمان داریم به یك خداوند، عیسی مسیح، پسر یگانه خدا، مولود جاودانی از پدر، خدا از خدا، نور از نور، خدای حقیقی از خدای حقیقی، كه مولود است و مخلوق نی، و او را با پدر یك ذات است. به وسیله او همه چیز وجود یافت. و او به خاطر ما آدمیان و برای نجات ما، از آسمان نزول كرد، و به قدرت روح القدس از مریم باكره متولد شد، بشر گردید. و به خاطر ما در حكومت پنطیوس پیلاطس مصلوب شد، رنج كشیده، مرد و مدفون گشت، روز سوم از مردگان برخاسته، كتب مقدسه را به انجام رسانید. و به آسمان صعود نموده، به دست راست پدر نشسته است. بار دیگر با جلال می آید، تا زندگان و مردگان را داوری نماید، و ملكوت او را انتها نخواهد بود.ما ایمان داریم به روح القدس، خداوند و بخشنده حیات، كه از پدر و پسر صادر می شود. و با پدر و با پسر او را عبادت و تمجید می باید كرد. او به وسیله انبیا تكلم كرده است.ما ایمان داریم به كلیسای واحد جامع رسولان. و به یك تعمید برای آمرزش گناهان معتقدیم. و قیامت مردگان و حیات عالم آینده را منتظریم. آمین!

————————————————-
اعتقاد نامه آتاناس قدیس
هر که می خواهد نجات یابد قبل از هر چیز باید ایمان کاتولیک (منظور ایمان هماهنگ کلیسای مسیح است) داشته باشد. که بجز کسانی که آن را کامل وبی عیب نگاه می دارند بقیه یقینا” دچار هلاکت ابدی می شوند.اما ایمان كاتولیك این است كه ما خدای واحد را در تثلیث و تثلیث را در یگانگی  عبادت كنیم.بدون تداخل اشخاص یا تمایز ذات.زیرا پدر یك شخص است پسر شخص دیگر و روح القدس شخص دیگر.اما الوهیت پدر الوهیت پسر و الوهیت روح القدس یكی است وهر سه دارای جلال برابر و عظمت ابدی یكسان هستند.ذات پدر همان است كه پسر و روح القس دارند.پدر نا مخلوق است پسر نا مخلوق و روح القدس نا مخلوق.پدر ازلی است پسر ازلی است و روح القدس ازلی.پدر ابدی است پسر ابدی است و روح القدس ابدی.با این وجود آنها نه سه وجود ازلی بلكه یك وجود ازلی هستند.بنابراین نه سه {وجود} نا مخلوق نه سه وجود ازلی بلكه یك نامخلوق و یك ازلی هست.به همین ترتیب پدر قادر مطلق است پسر قادر مطلق است وروح القدس قادر مطلق.و با این وجود نه سه قادر مطلق بلكه یك قادر مطلق وجود دارد.
بنابراین پدر خدا است پسر خدا است و روح القدس خدا.
و با این وجود سه خدا وجود ندارد بلكه یك خدا.
پس پدر خداوند است پسر خداوند است و روح القدس خداوند.و با این وجود نه سه خداوند بلكه یك خداوند هست.بنابراین چون حقیقت مسیحی ما را به اعتراف به الوهیت و خداوندی سه شخص هدایت می كند
آئین كاتولیك ما را از تصور وجود سه خدا یا سه خداوند بر حذر می دارد.پسر تنها از پدر است نه مصنوع نه مخلوق بلكه مولود.روح القدس از پدر و پسر است نه مصنوع نه مخلوق نه مولود بلكه صادر شده.بنابراین یك پدر هست نه سه پدر یك پسر هست نه سه پسر یك روح القدس هست نه سه روح القدس.و در این تثلیث هیچ یك اول یا آخر نیست و هیچ یك بزرگتر یا كوچكتر نیست.بلكه هر سه شخص ازلی وابدی با هم برابر هستند تا همان طور كه قبلا” گفته شد هم تثلیث در یگانگی و هم یگانگی در تثلیث عبادت شود.بنابراین هر كه می خواهد نجات یابد بایستی این گونه در خصوص تثلیث بیندیشد.برای نجات ابدی لازم است كه انسان به جسم گرفتن خداوند ما عیسی مسیح ایمان كامل داشته باشد.پس این ایمان واقعی است كه ما داریم و اقرار كنیم كه خداوند عیسی مسیح هم خدا و هم انسان است.او خدا است كه در ازل از ذات پدر مولود شد و نیز انسانی كه در زمان از طبیعت انسانی مادرش متولد گردید.خدای كامل انسان كامل دارای روح عقلانی و جسم انسانی.در الوهیت برابر با پدر و در انسانیت كمتر از پدر.كه هرچند خدا و انسان است ولی نه دو بلكه یك مسیح است.یك بودن او از تبدیل الوهیت او به جسم انسانی نیست بلكه از الوهیتی كه جسم انسانی گرفت.یك بودن او نه از یكی بودن ذاتش بلكه از یگانگی شخص او است.زیرا همان طور كه انسان روح و جسم است مسیح نیز خدا و انسان است.كه برای نجات ما رنج كشید به عالم ارواح نزول كرد و روز سوم از مردگان بر خاست.به آسمان صعود كرد و به دست راست خدای پدر قادر مطلق نشسته و از آنجا خواهد آمد تا زندگان و مردگان را داوری كند.در هنگام آمدنش همه مردگان با بدنهایشان قیام خواهند كرد وحساب اعمال خود را پس خواهند داد.آنانی كه اعمال نیكو انجام داده اند وارد حیات جاودانی خواهند شد و آنانی كه اعمال بد انجام داده اند به آتش ابدی خواهند افتاد.این است ایمان كاتولیك و هر كه آن را با ایمان و بی كم و كاست نپذیرد نجات نخواهد یافت.

امین حکمت آرا

No comments:

Post a Comment