Friday, May 31, 2019

برتولما Bartholomew لغت فوق به معنای پسر تولما می‌باشد.

  برتولما       Bartholomew  
لغت فوق به معنای   پسر تولما   می‌باشد. 
برتولما نام یکی از دوازده شاگردان عیسای مسیح بوده است. در اناجیل همسو نام برتولما همراه با فلیپس شاگرد دیگر عیسای مسیح برده شده است، اما در انجیل یوحنا هرگز نامی از برتولما برده نشده، از آن جهت که نام وی همیشه با فلیپس بوده و در انجیل یوحنا از نام نتنائیل استفاده شده است. احتمال می‌رود که نتنائیل همان برتولما باشد. نام وی در تمامی لیست نام شاگردان در اناجیل ذکر شده است. 
برتولما توسط فلیپس از وجود مسیح آگاهی یافت. و با ناباوری به حضور مسیح رفت. مسیح او را یک مرد شریف و یک اسرائیلی واقعی خواند. و زمانی که عیسی گفت او را قبل از اینکه فلیپس پیدا کند در زیر درخت انجیر دیده است، برتولما، او را پسر خدا و پادشاه اسرائیل خواند. 
یک روز پس از رستاخیز، عیسی باز در کناره دریای طبریه، برای سومین بار در بین شاگردان حضور پیدا کرد، برتولما نیز در بین شاگردان حضور داشت و شاهد معجزه صید صد و پنجاه و سه ماهی بود و در خوردن نان و ماهی با عیسی شرکت داشت. 
برتولما یکی از شاهدان عروج عیسی به آسمان بود و پس از عروج عیسی به آسمان، برتولما یکی از اشخاصی بود که در بالاخانه‌ای جهت دعا و نیایش با سایر شاگردان جمع می‌شد.

درگذشت 
بنا بر روایات، برتولما در سفر بشارتی همراه فلیپس و توما بوده است. برتولما در نزدیکی مرز هندوستان و ارمنستان موعظه می‌کرده است. گفته می‌شود وی در شهر آلباناپولیس، ارمنستان، بصورت زنده پوست کنده شده و پس از آن وی را به صلییب کشیده و در انتها سر وی را از تنش جدا کردند. 
Symbol
نماد 
نماد برتولما چاقو می‌باشد، که معمولا روی تصویر یک سِپر کشیده می‌شود. 
تصویر چاقو نمادی است که نشان دهنده آن است که اندریاس را بصورت زنده و با چاقو پوست کنده‌اند. 
بیست و چهارم ماه اگوست (August) هر سال، روز یادبود برتولما می‌باشد.
  منابع کتاب مقدس:     متی باب ۱۰ - مرقس باب ۳ - لوقا باب ۶ - یوحنا باب ۱ و ۲۱ - اعمال باب ۱
  متی باب ۱۰ آیه ۳ 
۳ فیلپس و برتولما؛ توما و متای باجگیر؛ یعقوب بن حلفی و لبی معروف به تدی؛  
  مرقس باب ۳ آیه ۱۸ 
۱۸ و اندریـاس و فیلپّـس وبرتولما و متی و توما و یعقوب بن حلفی و تدی و شمعون قانوی،  
  لوقا باب ۶ آیه ۱۴ 
۱۴ یعنی شمعون که او را پطرس نیز نام نهاد و برادرش اندریاس، یعقوب و یوحنا، فیلپس و برتولما،  
  یوحنا باب ۲۱ آیه ۱ تا ۲ 
۱ بعد از آن عیسی باز خود را در کناره دریای طبریه، به شاگردان ظاهر ساخت و بر اینطور نمودار گشت: ۲ شمعون پطرس و تومای معروف به توأم و نتنائیل که از قانای جلیل بود و دو پسر زبدی و دو نفر دیگر از شاگردان او جمع بودند.  
  اعمال باب ۱ آیه ۱۳ 
۱۳ و چون داخل شدند، به بالاخانه‌ای برآمدند که در آنجا پطرس و یوحنا و یعقوب و اَندریاس و فیلپس و توما و برتولما و متی و یعقوب بن حلفی و شمعون غیور و یهودای برادر یعقوب مقیم بودند.  
  یوحنا باب ۱ آیه ۴۵ تا ۵۰ 
۴۵ فیلپس نتنائیل را یافته، بدو گفت: “آن کسی را که موسی در تورات و انبیا مذکور داشته اند، یافته‌ایم که عیسی پسر یوسف ناصری است.” ۴۶ نتنائیل بدو گفت: “مگر می‌شود که از ناصره چیزی خوب پیدا شود؟” فیلپس بدو گفت: “بیا و ببین.” ۴۷ و عیسی چون دیـد که نتنائیـل به سوی او می‌آید، درباره او گفت: “اینک اسرائیلی حقیقی که در او مکری نیست.” ۴۸ نتنائیل بدو گفت: “مرا از کجا می‌شناسی؟” عیسی در جواب وی گفت: “قبل از آنکه فیلپس تو را دعوت کند، در حینی که زیر درخت انجیر بودی تو را دیدم.” ۴۹ نتنائیل در جواب او گفت: “ای استاد تو پسر خدایی! تو پادشاه اسرائیل هستی!” ۵۰ عیسی در جواب او گفت: “آیا از اینکه به تو گفتم که تو را زیر درخت انجیر دیدم، ایمان آوردی؟ بعد از این چیزهای بزرگتر از این خواهی دید.” 

No comments:

Post a Comment